Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTP252 | İNTERNET HABERCİLİĞİ | 4 | 2 | 1 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İnternet haberciliği ile ilgili temel kavramları öğretmek, öğrencinin habercilik hakkında genel anlamda bilgi sahibi olmasını sağlamaktır. Bu ders ile öğrencileri gazete, dergi, radyo ve televizyon ortamlarında haberin yapısı ve kavramları ile tanıştırmak, onlara bu haber türü ve uygulamaları hakkında bilgiler sunmak, farklı uzmanlık alanlarına yönelik haber konuları arasındaki ayrımı tanımlayarak habercilik türlerine ilişkin temel bilgi birikimlerinin oluşmasını sağlamak amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: | Hızlı haber iletimini kapsayan internet haberciliği doğrultusunda iletişim mesleğinin temel çıktısı olarak haber, tüm detaylarıyla incelenecek, haber değeri, haber kaynağı, haber seçimi, röportaj teknikleri, haber yazma ve haber merkezi yönetimi gibi konular ele alınacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Anlık haber iletiminin önemini ve internet haberciliğini kavrar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Makale tarama, Kitap okuma | Haberciliğin tanımı, İnternet Haberciliği tanımı | Anlatım, soru / cevap |
2 | Makale tarama, Kitap okuma | İnternet yayıncılığının ortaya çıkışı ve gelişimi (Dünyada ve Türkiye’ de İnternet Medyası) | Anlatım, soru / cevap |
3 | Makale tarama, Kitap okuma | İnternet haber sitelerinin yapısı, online gazetecilik | Anlatım, soru / cevap |
4 | Makale tarama, Kitap okuma | İnternet Haberciliğinin Diğer Habercilik Türlerinden Farklılıkları, Avantajları | Anlatım, soru / cevap |
5 | Makale tarama, Kitap okuma | Geleneksel Habercilik ve İnternet Haberciliği Karşılaştırması, İnternet haberi yazma ve sunma teknikleri (Ters piramit) | Anlatım, soru / cevap |
6 | Makale tarama, Kitap okuma | İnternet haberi yazma ve sunma teknikleri (Ters piramit),T Modeli, Online Piramit Tekniği | Anlatım, soru / cevap |
7 | Makale tarama, Kitap okuma | Doğrusal Yazım Modeli, Kümeleme Tekniği, Doğrusal Olmayan (Non-Linear) Teknik Kümeleme Anlatım Tekniği, Kum Saati Modeli, İnternet Haber Dilinin Özellikleri | Anlatım, soru / cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Makale tarama, Kitap okuma | internet medyasında haber kaynakları, Siber Kültür | Anlatım, soru / cevap |
10 | Makale tarama, Kitap okuma | Yeni Medya kavramı, Kamuoyu kavramı, oluşumu, İnternet haberciliğinde kontrol, Blog Kavramı, Bloggerlar ve Yeni Habercilik | Anlatım, soru / cevap |
11 | Makale tarama, Kitap okuma | Veri gazeteciliği, internet medyasının geleceği (abonelik sistemi, dijital habercilik ve mobil cihazlar) | Anlatım, soru / cevap |
12 | Makale tarama, Kitap okuma | Etik kavramı, Habercilik Etiği, İnternet Haberciliği ve Etik | Anlatım, soru / cevap |
13 | Makale tarama, Kitap okuma | İnternet Haberciliğinde Etik Dışı Davranışlarda Kullanılan Yöntemler (Görüntüyle oynama, Bilgi Yanılsaması, Sosyalleşme Sitelerinin Amacı Dışında Kullanım) | Anlatım, soru / cevap |
14 | Makale tarama, Kitap okuma | İnternet Haberciliğinde Sosyal Medyanın Önemi, Türkiye’de İnternet Haberciliği Etik Dışı Haber Örnekleri. Ölçme değerlendirme | Anlatım, soru / cevap |
15 | Makale tarama, Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, soru / cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çakır, D. (2018). Yeni medya ve internet gazeteciliği. Kriter Yayınları. |
Tekin, S. (2017). Dijital medya ve internet haberciliği. Nobel Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 5 | 50 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 6 | 8 | 48 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |