TR EN

KEYBOARD USAGE I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MBH101 KEYBOARD USAGE I 1 2 1 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK SÜZEN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. GÜL GÜLER BİNKANAT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bilgisayarda F Klâvye de onparmak hızlı, seri ve hatasız yazı yazma bilgi ve becerilerini kazandırmak. Bu becerileri her türlü yazı örnekleri üzerinde kullanmalarını sağlayabilme. Bilgisayarda yazı şekillendirme yapabilme. Farklı dillerde de yazı yazabilme alışkanlığı kazandırabilme. Türk Standartlarına göre yazı yazabilme tekniklerini öğrenebilme. Ayrıca sözle ifade edilen bir metni /konuşmayı anında F klâvye kullanarak yazabilme.
Contents of the Course Unit: Klavyenin Tanımı, F klavye Harf Dizilimi, Bilimsellik, Klavye Tanımı, Klavyenin Tarihsel Gelişimi, Bilgisayarda ergonomi, temel sıra tuşları,üst sıra tuşları, Alt Sıra Tuşları,Türkçe F klavyede hız çalışmaları ve süratin arttırılması konularını içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türkiye’de kullanılan klâvyeleri tanır.
F Klâvye özelliklerini bilir ve bilgisayarda kullanır.
F Klâvyede on parmak yazım için ideal çalışma ortamını hazırlar. Makine başındaki oturuş pozisyonunu ayarlar.
Elleri ve parmakların pozisyonunu F klâvye temel harf sırasına uygun olarak yerleştirir.
F klâvyede temel harf sırasındaki tuşları bilir ve bu tuşları seri olarak kullanır.
F klâvyede temel harf sırasındaki tuşları bilir ve bu tuşları seri olarak kullanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Klavyenin Tanımı, F klavye Harf Dizilimi, Bilimsellik konuları Anlatım, Gösterip Yaptırma
2 - Klavye Tanımı, Klavyenin Tarihsel Gelişimi, Bilgisayarda ergonomi Anlatım, Gösterip Yaptırma
3 - Temel Sıra Tuşları, Uygulama Anlatım, Gösterip Yaptırma
4 - Üst Sıra Tuşları, Uygulama Anlatım, Gösterip Yaptırma
5 - Alt Sıra Tuşları, Uygulama Anlatım, Gösterip Yaptırma
6 - Uygulama Anlatım, Gösterip Yaptırma
7 - Uygulama Anlatım, Gösterip Yaptırma
8 - ARA SINAV -
9 - Türkçe F klavyede hız çalışmaları ve süratin arttırılması Anlatım, Gösterip Yaptırma
10 - Türkçe F klavyede hız çalışmaları ve süratin arttırılması Anlatım, Gösterip Yaptırma
11 - Uygulama Anlatım, Gösterip Yaptırma
12 - Uygulama Anlatım, Gösterip Yaptırma
13 - Uygulama Anlatım, Gösterip Yaptırma
14 - Uygulama Anlatım, Gösterip Yaptırma
15 - Konu Tekrarı Anlatım, Gösterip Yaptırma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hülya Gürsoy, Klavye Kullanımı , ADUZEP ders notları
Okutkan, Muzaffer (1995). Daktilografi
Öztoprak, Menekşe Tarhan (2007), Klavye Teknikleri, Seçkin Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at law.
0
2
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical eguipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to think in analytical law.
0
2
To get competence in using the aquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problem, and to produce solutions based on proofs by using the aquired basic-level knowledge and skills.
0
2
To write on Turkish F keyboard with using finger technique.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to carry out indepently a basic-level work project in the field of study.
0
2
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
0
3
The ability to manage activities for the proffessional development of subordinate individuals within the framework of a project.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to evaluate in crictical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
5
2
To acquired the awareness of life-long learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to express opinions on the field-related written and verbal form.
5
2
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluatingof the data in the field of study.
0
2
The ability to institute proceedings.
0
3
To have knowledge about the executionn proceeding and bankrupt.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 10 5 50
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 108
Total Workload of the Course Unit 108
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0