Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MBH101 | KEYBOARD USAGE I | 1 | 2 | 1 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK SÜZEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. GÜL GÜLER BİNKANAT |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bilgisayarda F Klâvye de onparmak hızlı, seri ve hatasız yazı yazma bilgi ve becerilerini kazandırmak. Bu becerileri her türlü yazı örnekleri üzerinde kullanmalarını sağlayabilme. Bilgisayarda yazı şekillendirme yapabilme. Farklı dillerde de yazı yazabilme alışkanlığı kazandırabilme. Türk Standartlarına göre yazı yazabilme tekniklerini öğrenebilme. Ayrıca sözle ifade edilen bir metni /konuşmayı anında F klâvye kullanarak yazabilme. |
Contents of the Course Unit: | Klavyenin Tanımı, F klavye Harf Dizilimi, Bilimsellik, Klavye Tanımı, Klavyenin Tarihsel Gelişimi, Bilgisayarda ergonomi, temel sıra tuşları,üst sıra tuşları, Alt Sıra Tuşları,Türkçe F klavyede hız çalışmaları ve süratin arttırılması konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türkiye’de kullanılan klâvyeleri tanır. |
F Klâvye özelliklerini bilir ve bilgisayarda kullanır. |
F Klâvyede on parmak yazım için ideal çalışma ortamını hazırlar. Makine başındaki oturuş pozisyonunu ayarlar. |
Elleri ve parmakların pozisyonunu F klâvye temel harf sırasına uygun olarak yerleştirir. |
F klâvyede temel harf sırasındaki tuşları bilir ve bu tuşları seri olarak kullanır. |
F klâvyede temel harf sırasındaki tuşları bilir ve bu tuşları seri olarak kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Klavyenin Tanımı, F klavye Harf Dizilimi, Bilimsellik konuları | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
2 | - | Klavye Tanımı, Klavyenin Tarihsel Gelişimi, Bilgisayarda ergonomi | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | - | Temel Sıra Tuşları, Uygulama | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | - | Üst Sıra Tuşları, Uygulama | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | - | Alt Sıra Tuşları, Uygulama | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | - | Uygulama | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | - | Uygulama | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Türkçe F klavyede hız çalışmaları ve süratin arttırılması | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | - | Türkçe F klavyede hız çalışmaları ve süratin arttırılması | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | - | Uygulama | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | - | Uygulama | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | - | Uygulama | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | - | Uygulama | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | - | Konu Tekrarı | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Hülya Gürsoy, Klavye Kullanımı , ADUZEP ders notları |
Okutkan, Muzaffer (1995). Daktilografi |
Öztoprak, Menekşe Tarhan (2007), Klavye Teknikleri, Seçkin Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
0 | |||||
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical eguipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to think in analytical law.
|
0 | |||||
2 |
To get competence in using the aquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problem, and to produce solutions based on proofs by using the aquired basic-level knowledge and skills.
|
0 | |||||
2 |
To write on Turkish F keyboard with using finger technique.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to carry out indepently a basic-level work project in the field of study.
|
0 | |||||
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
0 | |||||
3 |
The ability to manage activities for the proffessional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to evaluate in crictical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
5 | |||||
2 |
To acquired the awareness of life-long learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to express opinions on the field-related written and verbal form.
|
5 | |||||
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluatingof the data in the field of study.
|
0 | |||||
2 |
The ability to institute proceedings.
|
0 | |||||
3 |
To have knowledge about the executionn proceeding and bankrupt.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 10 | 5 | 50 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 108 |
Total Workload of the Course Unit | 108 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |