Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MBH104 | CIVIL PROCEDURE LAW | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK SÜZEN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Türk hukuk yargılamasının temel işleyişi anlatılarak, usul hukuku alanında uygulamada karşılaşılacak problemlere öğrencinin temel düzeyde çözümler üretmesini amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Medeni usul hukukunun genel esasları medeni usul hukuku kurallarının uygulanması ve yorumu, Yargı kavramı ve yargı çeşitleri ,İlk derece mahkemeleri Bölge Adliye Mahkemeleri ve Yargıtay, Görev, yetki, iş bölümü, Davada usul işlemleri ve süreler, Taraf kavramı taraf ehliyeti dava ehliyeti taraf değişikliği dava arkadaşlığı, Davaya müdahale asli müdahale fer i müdahale, Dava şartları, dava çeşitleri, Davanın açılması, dilekçeler teatisi ve ön inceleme, Dava açılmasının hukuki sonuçları maddi hukuka ait sonuçlar şekli hukuka ait sonuçlar, Davaya cevap savunma hakkı cevap dilekçesi cevap süresi, Kanun yollarını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bireyler arasında özel hukuktan doğan uyuşmazlıkların görüleceği mahkeme teşkilatını ve işleyişini açıklar. |
Mahkemelerin görev ve yetkilerini tanımlar. |
Yargılamaya hakim olan ilkeler ışığında taraf, dava ehliyeti, temyiz gibi temel kavramları yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak taraması | Medeni Usul Hukukuna Giriş ve Genel Esaslar | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
2 | Kaynak taraması | Yargı Kavramı, Yargı Çeşitleri ve Mahkemeler | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
3 | Kaynak taraması | Görev ve Yetki Kuralları | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
4 | Kaynak taraması | Davada Usul İşlemleri ve Süreler | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
5 | Kaynak taraması | Davanın Tarafları, Dava Arkadaşlığı | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
6 | Kaynak taraması | Taraf Değişikliği, Davaya Müdahale, Vekalet | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
7 | Kaynak taraması | Dava Şartları | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak taraması | Dava Çeşitleri | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
10 | Kaynak taraması | Davanın Açılması ve Davanın Açılmasının Sonuçları | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
11 | Kaynak taraması | Davaya Cevap, Ön İnceleme | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
12 | Kaynak taraması | Tahkikat. Sözlü Yargılama | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
13 | Kaynak taraması | Karar, Hüküm | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
14 | Kaynak taraması | Kanun Yolları | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
15 | Kaynak taraması | Pratik Çalışma, Genel Tekrar | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kuru, B.,Arslan, R., Yılmaz, E.(2018). Medeni Usul Hukuku, Yetkin Yayınları |
Medeni Usul Hukuku Ders Notları (2013) Altın Notlar Serisi Savaş Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
5 | |||||
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical eguipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to think in analytical law.
|
5 | |||||
2 |
To get competence in using the aquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problem, and to produce solutions based on proofs by using the aquired basic-level knowledge and skills.
|
5 | |||||
2 |
To write on Turkish F keyboard with using finger technique.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to carry out indepently a basic-level work project in the field of study.
|
5 | |||||
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
5 | |||||
3 |
The ability to manage activities for the proffessional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to evaluate in crictical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
5 | |||||
2 |
To acquired the awareness of life-long learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to express opinions on the field-related written and verbal form.
|
5 | |||||
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluatingof the data in the field of study.
|
5 | |||||
2 |
The ability to institute proceedings.
|
5 | |||||
3 |
To have knowledge about the executionn proceeding and bankrupt.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 5 | 70 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 156 |
Total Workload of the Course Unit | 156 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |