Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BLP151 | DATABASE MANAGEMENT SYSTEMS I | 1 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi CEYDA CEVAHİR YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. NAZMİYE İNAM |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bilgisayar ortamında veriyi organize edebilmeyi, yapısal veritabanı modelleri tasarlayabilmeyi, verinin güvenli ve etkin bir şekilde kabulü, işlenmesi ve raporlanması yetkinliğinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | - Veri ve organizasyonu - Mevcut veritabanı teknolojilerini tanıma - Veri modeli tasarlama - Veritabanı normalizasyonu - Veri üzerinde giriş, değişiklik, imha ve raporlama işlemleri - Toplu işlemlerkonularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Veritabanı Tasarlamak |
Veritabanını Oluşturmak |
Veritabanında Sorgulama Yapmak |
Veritabanı Yönetimsel Fonksiyonları Kullanmak |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dosyalama Sistemleri, Veri, Bilgi, Enformasyon ve Veri Tabanı Kavramları | Anlatım |
2 | Araştırma | Veri Tabanı Yönetim Sistemleri, Veri Tabanı Modelleri, Modelleri, Veri Tabanı Mimarileri | Anlatım |
3 | Araştırma | Veri Modelleme Aşamaları, Varlık İlişki Diyagramı | Gösterip yaptırma |
4 | Araştırma | Normalizasyon | Gösterip yaptırma |
5 | Araştırma | Veritabanı Araçlarının Kurulumunu Yapmak, Tabloları Oluşturmak ve Özelliklerini Belirlemek | Gösterip yaptırma |
6 | Araştırma | Tabloları Oluşturmak, Özelliklerini Belirlemek ve Tablolara Veri Girişi Yapmak | Gösterip yaptırma |
7 | Araştırma | DDL Sorguları Kullanımı | Gösterip yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | DDL Sorguları Kullanımı | Gösterip yaptırma |
10 | Araştırma | DML Sorgularını Kullanımı | Gösterip yaptırma |
11 | Araştırma | DML Sorgularını Kullanımı | Gösterip yaptırma |
12 | Araştırma | DCL Sorguları Kullanımı | Gösterip yaptırma |
13 | Araştırma | DCL Sorguları Kullanımı | Gösterip yaptırma |
14 | Araştırma | Alt Program Sorguları, Transaction İşlemleri | Gösterip yaptırma |
15 | Araştırma | Veri Tabanı Yedekleme ve Export Etme | Gösterip yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
SQL Server 2022 - Selçuk ÖZDEMİR Sorgularla Adım Adım SQL Server - Murat YÜCEDAĞ QL Server 2022 Query Performance Tuning: Troubleshoot and Optimize Query Performance - Grant Fritchey |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Computer concepts, methods and the software would dominate.
|
3 | |||||
2 |
Recognizes the basic functions of hardware.
|
0 | |||||
3 |
Recognize personal and network operating systems.
|
0 | |||||
4 |
Ethics related to the profession, oversees the health and safety measures.
|
2 | |||||
5 |
Have adopted the philosophy of total quality and technical elements that could support institutional processes become.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hardware makes the process of discovery and establishment.
|
0 | |||||
2 |
Explains data management processes.
|
2 | |||||
3 |
Explains different areas where software languages are used.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Software (PC, network and Internet environment) are involved in planning and design.
|
3 | |||||
2 |
Professional in the field of algorithmic thinking to find solutions to deal with problems that will arise.
|
3 | |||||
3 |
Use math skills in vocational areas.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Word processor, spreadsheet, presentation, database, and graphics-based design of programs you install and use.
|
5 | |||||
2 |
Are given the chance to apply theoretical issues.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Detects common software and hardware failures, produce solutions to problems.
|
2 | |||||
2 |
Measures related to data security and storage space and become individuals find appropriate solutions.
|
4 | |||||
3 |
Fault finding, problem solving, decision-making and planning processes become competent in the subjects.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They can learn and put into practice what they learned fast.
|
2 | |||||
2 |
With the basic knowledge learned in the training process of learning and innovation that exists will have the ability to develop them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Except of course in the section related to their field of study clubs that exist in the industry to meet and communicate with the companies they have a chance.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Department students and programming, web design and technical courses will increase their chances to opt for.
|
3 | |||||
2 |
Programming courses enables students to develop new programs and projects that they produce their own applications gain competence.
|
4 | |||||
3 |
Some small or medium-sized companies take the role of management and leadership.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 122 |
Total Workload of the Course Unit | 122 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |