Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BTP155 | COMPUTER NETWORKS | 1 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi CEYDA CEVAHİR YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. TUĞBA SARAY ÇETİNKAYA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders, bilgisayar ağlarının temel kavramlarını, ağ oluşturma modellerini, ağ cihazlarını ve kablolama yöntemlerini öğrenerek, ağ yönetimi ve güvenliği konularında temel bilgi ve beceriler kazandırmayı amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | İnternetin tarihçesi, ağ iletişimi ve topolojileri, ağ çeşitleri, cihazları ve kablolama, Cisco Packet Tracer kullanarak LAN ağı kurulumu, OSI ve TCP/IP modelleri, IP adresleme, alt ağlara bölme, ağ test komutları, kablosuz ağlar ve güvenlik duvarı yönetimi gibi temel ağ konuları işlenir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilgisayar ağını ve çeşitlerini açıklayabilir. Bilgisayar ağını tanımlar ve topolojilerini bilir. Bilgisayar ağlarında kullanılan donanımları tanır. Orta bir ölçekte ağ planlayabilir ve simülasyonu yapabilir. OSI ve TCP/IP modellerini açıklayabilir. IP standartlarını ve alt ağlara ayırma süreçlerini bilir. Ağ test komutları ve parametrelerini bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Bilgisayar Ağları Temel Kavramlar, İnternet Tarihi | Anlatım |
2 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Ağ İletişimi, Ağ Topolojileri ve Ağ Bağlantı Tipleri | Anlatım |
3 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Ağ Çeşitleri, Cihazları ve Kablolama | Anlatım |
4 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Cisco Packet Tracer Kurulumu, Ağ Cihazları Gösterimi ve Kullanımı | Anlatım |
5 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Cisco Packet Tracer Üzerinde LAN Ağı Kurulumu ve Kullanımı | Anlatım |
6 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Ağ Oluşturma Modelleri: OSI Referans Modeli | Anlatım |
7 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Hata Sezme ve Düzeltme Teknikleri | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Ağ Oluşturma Modelleri: TCP/IP Modeli | Anlatım |
10 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | IP Adresleme, IPv4 Ağ Adresleri, IPv6 Ağ Adresleri | Anlatım |
11 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | IP Adresleme, IPv4 Ağ Adresleri, IPv6 Ağ Adresleri | Anlatım |
12 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Alt Ağlara Bölme | Anlatım |
13 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Ağ Test Komutları ve Parametreleri | Anlatım |
14 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Kablosuz Ağlar | Anlatım |
15 | Konu ile ilgili internetten araştırma yapma | Güvenlik Duvarı | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Taşkın, C. (2009). Ağ teknolojileri ve telekomünikasyon. Pusula. J.F. Kurose, K.W. Ross, Computer Networking: A Top-Down Approach, 8. basım |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Computer concepts, methods and the software would dominate.
|
3 | |||||
2 |
Recognizes the basic functions of hardware.
|
3 | |||||
3 |
Recognize personal and network operating systems.
|
4 | |||||
4 |
Ethics related to the profession, oversees the health and safety measures.
|
3 | |||||
5 |
Have adopted the philosophy of total quality and technical elements that could support institutional processes become.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hardware makes the process of discovery and establishment.
|
4 | |||||
2 |
Explains data management processes.
|
1 | |||||
3 |
Explains different areas where software languages are used.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Software (PC, network and Internet environment) are involved in planning and design.
|
4 | |||||
2 |
Professional in the field of algorithmic thinking to find solutions to deal with problems that will arise.
|
1 | |||||
3 |
Use math skills in vocational areas.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Word processor, spreadsheet, presentation, database, and graphics-based design of programs you install and use.
|
1 | |||||
2 |
Are given the chance to apply theoretical issues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Detects common software and hardware failures, produce solutions to problems.
|
3 | |||||
2 |
Measures related to data security and storage space and become individuals find appropriate solutions.
|
1 | |||||
3 |
Fault finding, problem solving, decision-making and planning processes become competent in the subjects.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They can learn and put into practice what they learned fast.
|
3 | |||||
2 |
With the basic knowledge learned in the training process of learning and innovation that exists will have the ability to develop them.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Except of course in the section related to their field of study clubs that exist in the industry to meet and communicate with the companies they have a chance.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Department students and programming, web design and technical courses will increase their chances to opt for.
|
3 | |||||
2 |
Programming courses enables students to develop new programs and projects that they produce their own applications gain competence.
|
1 | |||||
3 |
Some small or medium-sized companies take the role of management and leadership.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 12 | 2 | 24 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 3 | 15 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 70 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |