Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ATP101 | KEYBOARD USAGE I | 1 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. GÜL GÜLER BİNKANAT |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Türk dilinin kullanımına uygun olarak tasarlanan F Klavyeyi belirtilen oturuş ve duruş tekniklerine göre bilgisayarın girdi donanım parçalarından biri olan klavye üzerinde dakikalık elli harf vuruşuna ulaşıp, yazı yazabilmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bilgisayarın tanıtımı, klavyenin tanımı,klavyenin tarihçesi, klavye türleri, F klavyenin tercih edilme sebepleri, F klavye temel dizilimi, klavye temel sırası parmak yerleşimi, harflere göre parmakların vuruş yüzde dağılımları, bilgisayar başında doğru ve yanlış oturuş pozisyonları, ellerin klavye üzerindeki duruşu, bedenin masaya ve bilgisayar monitörüne olan açısı, acar metot programı kullanarak F klavye kullanabilme, acar metot programında F klavye pratiği yaparak parmakları dizilime alıştırma, programa kayıtlı metinleri hatasız yazabilme, belirtilen süre içerisinde seviye atlayarak hızlı yazı yazmayı içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilgisayarı tanımlar,donanımsal parçalarını tanır. |
Bilgisayarın donanımsal parçalarından olan klavye üzerindeki tuşların işlevlerini bilir. |
Klavyenin tanımını, tarihçesini, çeşitlerini bilir. |
Klavye çeşitlerinden F Klavye icadının aşamalarını, ekonomik ve sosyal faydalarını bilir. |
El parmaklarının temel sırada hangi harfler üzerinde durması gerektiğini öğrenir. |
Hangi parmağın hangi harf, rakam ve fonksiyon tuşlarına basabileceğini bilir. |
Türkçe F klavyede en çok kullanılan, el ve parmakların hangileri olduğu, bunların kullanım sıklıkları ve yüzdelerini bilir. |
Temel sıra, üst ve alt sıra harf dizilimlerini bilir. |
Acar metot programının kullanımını bilir. |
Klavyeye bakmadan yazı yazar. |
Dakikalık elli harf vuruşu yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma,ders işlenişi hakkında bilgi verme, bilgisayarın tanımı,donanımsal parçaları,klavyenin tanımı | Anlatım, soru-cevap ve gösteri(demonstrasyon) yöntemi |
2 | - | Acar metot tanıtımı, Temel Harf Sırası(K,M,L,Y,A,E,İ,U) | Gösterip Yaptırma, Programlı Öğretim |
3 | - | R,D,T,Z,S Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma,Programlı Öğretim |
4 | - | N,B,H,(.) Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma,Programlı Öğretim |
5 | - | P,Q,W,X,Ş,(,) Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma,Programlı Öğretim |
6 | - | I,O,Ü,Ç,C Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma,Programlı Öğretim |
7 | - | Ğ.V,G,Ö Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma,Programlı Öğretim |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | F,J Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma,Programlı Öğretim |
10 | - | Metin uygulamaları | Programlı Öğretim |
11 | - | Metin uygulamaları | Programlı Öğretim |
12 | - | Metin uygulamaları | Programlı Öğretim |
13 | - | Metin uygulamaları | Programlı Öğretim |
14 | - | Metin uygulamaları | Programlı Öğretim |
15 | - | Metin uygulamaları | Programlı Öğretim |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
http://www.samiacar.net/ |
https://ismek.ist/files/ismekOrg/file/2013_hbo_program_modulleri/fklavye1.pdf |
Öztoprak, M. Koç, Ö. (2017). Klavye Teknikleri. Seçkin Yayın, Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
0 | |||||
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to think in analytical way.
|
0 | |||||
2 |
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
|
0 | |||||
2 |
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
|
0 | |||||
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
0 | |||||
3 |
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
5 | |||||
2 |
To acquire the awareness of life-long learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
|
5 | |||||
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
|
0 | |||||
2 |
The ability to institute proceedings.
|
0 | |||||
3 |
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 147 |
Total Workload of the Course Unit | 147 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |