Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ATP103 | CONSTITUTIONAL LAW | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK SÜZEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Anayasa hukukunun temel kavramları, anayasa türleri, devlet şekilleri, hükümet sistemleri ve demokrasi gibi kavramları, Osmanlı anayasal gelişmeleri,Cumhuriyet dönemi anayasal gelişmeleri ve 1982 Anayasasında yapılan değişiklikler hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Anayasa Hukuku ve Anayasa Kavramı, Anayasaya Uygunluk Denetiminin Yolları, Anayasa Türleri, Kurucu İktidar, Monarşi ve Cumhuriyet, Tek Devlet ve Birleşik Devlet, Konfederasyon Federasyon ve Üniter Devlet, Demokrasi Kavramı, Demokrasi Teorileri, Egemenliğin Kullanılması Bakımından Demokrasi Tipleri, Seçimler, Temel Hak ve Hürriyetler, Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması, Osmanlı Anayasal Gelişmeleri, Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri ve 1982 Anayasasında Yapılan Değişiklikler konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Anayasa hukukunun temel kavramlarını, anayasaya uygunluk denetiminin yollarını ve anayasa tiplerini tanımlar. |
Osmanlı anayasal gelişmeleri ve Cumhuriyet dönemi Anayasal gelişmelerini bilir. |
Devlet şekillerini açıklar. |
Demokrasi teorilerini ve demokrasi tiplerini karşılaştırarak yorumlar. |
Türkiye Cumhuriyeti’nin temel organları olan yasama, yürütme ve yargının kuruluş ve işleyişi, seçim sistemi konularını bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak taraması | Anayasa Hukuku ve Anayasa Kavramı, Anayasa Türleri | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Kaynak taraması | Kurucu İktidar: Asli Kurucu İktidar, Tali Kurucu İktidar | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Kaynak taraması | Devlet Şekilleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kaynak taraması | Hükümet Sistemleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kaynak taraması | Demokrasi Kavramı, Demokrasi Teorileri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Kaynak taraması | Seçimler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kaynak taraması | Kanunların Anayasaya Uygunluk Denetimi, Osmanlı Anayasal Gelişmeleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak taraması | Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Kaynak taraması | Temel İlkeler, Temel Hak ve Hürriyetler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Kaynak taraması | TBMM Üyelerinin Seçimi, Hukuki Statüsü, TBMM 'nin görev ve Yetkileri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Kaynak taraması | Cumhurbaşkanı | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kaynak taraması | Yürütme Organının Düzenleyici İşlemleri, Olağanüstü Hal Yönetim Usulü | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Kaynak taraması | Yargı Organı, Anayasa Yargısı | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Kaynak taraması | 1982 Anayasasında Yapılan Değişiklikler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gözler, K.(2019).Anayasa Hukukuna Giriş. Bursa: Ekin Basım Dağıtım |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
4 | |||||
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to think in analytical way.
|
3 | |||||
2 |
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
|
5 | |||||
2 |
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
|
4 | |||||
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
0 | |||||
3 |
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
0 | |||||
2 |
To acquire the awareness of life-long learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
|
0 | |||||
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
|
5 | |||||
2 |
The ability to institute proceedings.
|
1 | |||||
3 |
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 7 | 98 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 3 | 9 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |