TR EN

EARLY INTERVENTION APPROACHES AND DEVELOPMENTAL RISKS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY245E EARLY INTERVENTION APPROACHES AND DEVELOPMENTAL RISKS 3 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Erken Müdahale İle İlgili Tanım ve Kavramlar,Erken Müdahale Programlarının Amaçları,Erken Müdahalede Hedef Kitle,Gelişimsel Risk Faktörleri,Erken Müdahalede Gelişimsel Triaj (gelişimsel öncelikler),Erken Müdahale Modelleri,Erken Müdahalede İşbirliği,Erken Müdahalede Geçiş ve Dahil Olma, Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımlarına ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Erken Müdahale İle İlgili Tanım ve Kavramlar - Erken Müdahale Programlarının Amaçları - Erken Müdahalede Hedef Kitle - Gelişimsel Risk Faktörleri - Erken Müdahalede Gelişimsel Triaj (gelişimsel öncelikler) - Erken Müdahale Modelleri - Erken Müdahalede İşbirliği - Erken Müdahalede Geçiş ve Dahil Olma - Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları - Erken Müdahale Programı Geliştirme ve Yaklaşımlar

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Erken müdahale ile ilgili tanım ve kavramları açıklar.
Erken müdahale programlarının amaçlarını özetler.
Gelişimsel risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri sıralar.
Risk ve koruyucu faktörleri dikkate alarak vaka örnekleri üzerinden erken müdahale programı üretir.
Erken müdahalede gelişimsel öncelikleri analiz eder.
Dünyadaki ve Türkiyedeki erken müdahale yaklaşımlarını karşılaştırır.
Erken müdahalede yeni eğilimleri açıklar.
Erken müdahale ve risk faktörleri ile ilgili çalışmaları inceler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale İle İlgili Tanım ve Kavramlar Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
2 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Programlarının Amaçları Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
3 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahalede Hedef Kitle Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
4 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Gelişimsel Risk Faktörleri Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
5 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahalede Gelişimsel Triaj (gelişimsel öncelikler) Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
6 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Modelleri Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
7 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Modelleri Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahalede İşbirliği Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
10 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahalede Geçiş ve Dahil Olma Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
11 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
12 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
13 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
14 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Programı Geliştirme ve Yaklaşımlar Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
15 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Erken Müdahale Programı Geliştirme ve Yaklaşımlar Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Crawford, M.J. Her Gün Erken Müdahale. Ankara: Nobel.
Stile, S., & Hudson, B. (1993). Early Intervention with children who are gifted. In DEC Reccomended practices: Indicators of Quality in Programs for Infants and Young Children with Special Needs and Their Families (pp. 127-139). Pittsburgh, PA: Division of Early Childhood, Council for Exceptional Children.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
5
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
5
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
2
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
0
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 59 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0