Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY105E | THE DYNAMICS OF LIFE AND FAMILY | 1 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Aile kavramının tarihsel gelişimine, dinamiğine, çocuk için önemine ve aile içi ilişkilerin düzenlenmesine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Aile kavramı, sağlıklı ailenin özellikleri, ailede rol dağılımı, aile içi iletişim, aile yaşam döngüsü, değişen aile yapısı, aile içi sorunlar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ailenin tarihsel gelişimini açıklar. |
Ailenin çocukla, ergenle, yetişkine olan ilişkisini açıklar. |
Aile bireyleri arasındaki ilişkilerin önemini savunur. |
Aile sağlığını tehdit eden faktörleri sıralar. |
Aile içi iletişim, aile içi rol dağılımı ve aile yaşam döngüsünü açıklar. |
Ailenin çocukla, ergenle, yetişkinle olan ilişkisini açıklar. |
Farklı anne baba tutumlarını karşılaştırır. |
Aile eğitim ve danışma programları planlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme | Toplumsallığın Tarihi Gelişimi | Anlatım, Bireysel çalışma |
2 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme | Aile ve Aile Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi | Anlatım, Bireysel çalışma |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, Veri tabanı inceleme | Aile Konusunda Yapılan Çalışmalar | Örnek Olay, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Evlilik Türleri Aileye Alternatif Yaşam Birimleri ve Türleri | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Ailenin İşlevleri | Anlatım, tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Toplumsal Değişme Sürecinde Aile Kentleşme ve Çalışan Anne | Anlatım, tartışma |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Kentsel Yaşamın Ailede Oluşturduğu Sorunlar | Anlatım, tartışma, örnek olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Aile İçi İletişim ve Dinamikleri | Anlatım, tartışma, örnek olay |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Eşler Arası İlişkiler, Ebeveyn-Çocuk İlişkileri | Anlatım, tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Kardeşler Arası İlişkiler ve Çocukta Özgüven | Anlatım, tartışma, örnek olay |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Aile İçi Disiplin ve Çocuk Algıları | Anlatım, tartışma |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Ana-Baba Tutumları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocuklarda Sevgi Eğitim | Anlatım, tartışma |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İyi Alışkanlıkların Kazandırılması | Anlatım, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Baran, G.(2016). Aile yaşam dinamiği. Ankara: Pelikan Yayıncılık. |
Kuğuoğlu, S., Demirbağ, B.C. (Ed). (2015). Aile Temelli Sağlık Yaklaşım. Ankara: Akademisyen. İlgili makaleler. Ders notları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
4 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
4 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
4 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 6 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 7 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 123 |
Total Workload of the Course Unit | 123 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |