Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY208E | CHILDRENS LITERATURE | 4 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Çocuk edebiyatını öğretmek ve çocukların dil gelişimi dikkate alınarak yetiştirilmeleri konusunda öğrencileri biliçlendirmeye ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Çocuk edebiyatına ilişkin kavramlar, tanımı ve kapsamı, çocuk edebiyatının tarihçesi, çocuk edebiyatının önemi ve gelişime katkısı, çocuk kitaplarının yapısal özellikleri, çocuk kitapları çeşitleri, çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikler, çocuk kiatpları hazırlanmasında gereken temel ilkeler, yaş grubuna uygun kitap seçiminde ailelere ve eğitimcilere rehberlik, Türkiye'de ve dünyada çocuk kütüphaneleri, etkileşimli kitap okuma çalışmaları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Çocuk edebiyatına ilişkin kavramları açıklar. |
Çocuk edebiyatının önemini ve özelliklerini açıklar. |
Çocuk edebiyatıyla çocuğun gelişimi arasında ilişki kurar. |
Çocuk kitaplarının özelliklerini ayırt eder. |
Çocuk kitabı hazırlarken dikkat edilecek noktaları düzenler. |
Yaş grubuna uygun kitap seçiminde ailelere ve eğitimcileri destekler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Ders Hedeflerini Tanıma ve Konuşma, Çocuk Edebiyatı Kavramına Genel Bakış, Eleştiri Türleri | Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Düz Yazıda Temel Unsurları Tanıma ve Kullanma | Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması |
3 | Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Çocukların Edebi Eserlerle Güçlü İlişki Kurmasına Yönelik Çalışmalar | Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Literatür Tarama | Toplumsal Cinsiyet ve Çocuk Edebiyatı: Geleneksel Masallara Eleştirel Bakış ve Alternatif Yaklaşımlar | Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap |
5 | Web Tabanlı Araştırma | Edebiyatı Yazarak Yorumlama: Sharon Creech’in “Love That Dog: The Novel” eserine bakış | Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi |
6 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Görsel Sanatlar Aracılığıyla Edebiyatı Yorumlama, Çocuk Edebiyatında Resimler ve Grafik Romanlar | Anlatım, Tartışma |
7 | Uygulama | Drama Yoluyla Edebiyatı Yorumlama, Canlandırma Biçimleri | Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Uygulama | Çocuk Edebiyatı ve Felsefe: Çocuk Kitaplarını Ciddi Konuları Konuşmak İçin Kullanmak | Sunum |
10 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Okul Öncesi ve İlkokul Seviyesinde Kitap Okuma Dersine Hazırlık Aşamaları | Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması |
11 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Ders Örneği: Frog and Toad Together’dan Dragons and Giants ile Etik Konuları Tartışma | Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması |
12 | Görsel Kaynaklar, Uygulamalar | Ders Örneği: The Important Book ile Eleştirel Okuma Becerilerinin Arttırılması | Anlatım, Soru Cevap |
13 | Görsel Kaynaklar, Uygulamalar | Çocuk Edebiyatı ve Sürdürülebilirlik: The Giving Tree ile çevre bilinci | Sunum |
14 | Görsel Kaynaklar, Uygulamalar | Okuma Örnekleri: Leo Lionni’nin Frederick (1967) ve Morris the Moose | Sunum |
15 | Uygulama | Okuma Örnekleri: Knuffle Bunny, Emily’s Art | Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akoğlu, G., Sarıca, A. ve Karaman G. (2016). Etkileşimli Kitap Okuma Programı (EKOP). Ankara: Eğiten Kitap. |
Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı.Ankara. Akçağ. |
Tür, G. ve Turla A. (2010). Okul Öncesinde Çocuk, Edebiyat Ve Kitap. İstanbul: YA-PA. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
5 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
5 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
4 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
5 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 2 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 76 |
Total Workload of the Course Unit | 76 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |