Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY145E | PATHOLOGY | 1 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Prof.Dr. HALİT HAMİ ÖZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yaşayan organizmada hastalık oluşumuna neden olan genel patolojik değişiklikleri hücre bazında öğrenilmesi, bu patolojik değişikliklerin oluşumunu (patogenez) ve nedenlerini değerlendirebilmek, doku ve organlarda oluşan makroskobik değişiklikleri tanıyabilmek, mikroskobik değişiklikler hakkında fikir sahibi olması için öğrenciye gerekli bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dolaşım bozuklukları, hücre farklılaşması bozuklukları ve adaptasyon, iltihap-Yangı, iyileşme ve transplantasyon, hastalık sebepleri, hücre zedelenmesi, immunpatoloji, gelişim bozuklukları ve tümörler gibi genel patoloji konuları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında makroskobik düzeyde organ ve dokuda karşılaştığı ödem, hiperemi, nekroz, pigmentler, hipertrofi, hiperplazi, metaplazi, iltihap, immun reaksiyonlar, tümörler ve anomaliler gibi genel patolojik değişiklikleri tanır. |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları sırasında karşılaştığı patolojik olguların hücrede, dokuda ve organ neden olduğu değişiklikleri, nedenlerini ve patogenezini yorumlar. |
Olguyu tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Patolojiye Giriş, Dolaşım Bozuklukları I | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Dolaşım Bozukluklar II | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Hücre Farklılaşması Bozuklukları, Adaptasyonlar | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Hücre Zedelenmesi ve Pigmentler | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Yangı, İltihap I | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Yangı, İltihap II | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Dokuların İyileşmesi ve Transplantasyon | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Hastalık Sebepleri | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | İmmunpatoloji I | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | İmmunpatoloji II | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Gelişim Bozuklukları (Anomaliler) | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Tümörler I | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Tümörler II | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kaynak Okuma ve Anlatılanların Tekrarı | Genel Tekrar | Kısa Tekrar, Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kumar, V., Abbas, A. K., Fausto, N., & Aster, J. C. (2005). Robbins and Cotran pathologic basis of disease. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
3 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
4 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
4 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
4 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
3 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
4 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
4 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |