TR EN

HEAT-LIGHT AND HYDROTHERAPY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY144E HEAT-LIGHT AND HYDROTHERAPY 2 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MUHAMMED HÜSEYİN PEKEREN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; ısı, ışık ve suyun fiziksel özelliklerinin, fizyolojik etkilerinin, yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi modalitelerinin fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kullanımının öğrenilmesi ile uygulama deneyimine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Isı ve ışığın fiziksel özellikleri, yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi uygulamalarının fizyolojik etkileri, bu modalitelerin ağrı ve inflamasyon mekanizması üzerine etkileri, endikasyon ve kontraendikasyonları, fizyoterapi ve rehabilitasyonda yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi uygulama yöntemleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi modaliteleri ile fizyolojik etki, uygulama yöntemi, endikasyon ve kontraendikasyonlar arasında ilişki kurabilir.
Yüzeyel sıcaklık ajanlarını fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlayarak uygular.
Işık ve suyun özelliklerine ilişkin teorik prensipleri Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bilimi'nin uygulamalarıyla ilişkilendirebilir.
Isı, ışık ve hidroterapi uygulamaları sırasında öngörülemeyen problemlerle karşılaştığında gereken önlemleri düzenleyebilir.
Isı, ışık ve hidroterapi uygulamaları sırasında öngörülemeyen problemlerle karşılaştığında gerekirse programı düzenleyebilir
Yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi uygulamalarının inflamasyon ve ağrı üzerine etkisini açıklayabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Isı, Işık ve Hidroterapiye Giriş Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
2 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İnflamasyon Süreci Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
3 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Onarım Süreci Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
4 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Ağrı Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
5 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Isı ve Işığın Fiziksel ve Fizyolojik Özellikleri Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
6 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Duyu Değerlendirmeleri Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
7 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Hotpack ve Parafin Uygulamaları Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
8 - ARA SINAV -
9 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Fluidoterapi Uygulamaları Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
10 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Kriyoterapi Uygulamaları Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
11 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İnfraruj Uygulamaları Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
12 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma LAZER ve Ultraviyole Uygulamaları / Uygulama-Lab Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
13 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Hidroterapiye Giriş, Temel Prensipler ve Hidroterapi Uygulamaları Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
14 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Hidroterapi Uygulamaları Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
15 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Balneoterapi Uygulamaları Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Scully, R. M., & Barnes, M. R. Physical therapy. Philadelphia: 1989.
Campion, M. R. (Ed.). (1990). Adult hydrotherapy: a practical approach. Butterworth-Heinemann.
Özdinçler R., A.,(2020) Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Ara Sınav (Vize) 1 40
Uygulama-Lab 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
2
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
3
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
3
4
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
5
2
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
5
2
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
2
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
3
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
3
4
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
3
2
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
2
2
Adopts personal development and lifelong learning.
2
3
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
2
4
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
3
2
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
3
3
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
2
4
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
2
5
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
2
6
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
5
2
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
5
3
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
4
4
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
4
5
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
3
6
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 3 21
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0