Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY144E | HEAT-LIGHT AND HYDROTHERAPY | 2 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MUHAMMED HÜSEYİN PEKEREN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; ısı, ışık ve suyun fiziksel özelliklerinin, fizyolojik etkilerinin, yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi modalitelerinin fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kullanımının öğrenilmesi ile uygulama deneyimine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Isı ve ışığın fiziksel özellikleri, yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi uygulamalarının fizyolojik etkileri, bu modalitelerin ağrı ve inflamasyon mekanizması üzerine etkileri, endikasyon ve kontraendikasyonları, fizyoterapi ve rehabilitasyonda yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi uygulama yöntemleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi modaliteleri ile fizyolojik etki, uygulama yöntemi, endikasyon ve kontraendikasyonlar arasında ilişki kurabilir. |
Yüzeyel sıcaklık ajanlarını fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlayarak uygular. |
Işık ve suyun özelliklerine ilişkin teorik prensipleri Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bilimi'nin uygulamalarıyla ilişkilendirebilir. |
Isı, ışık ve hidroterapi uygulamaları sırasında öngörülemeyen problemlerle karşılaştığında gereken önlemleri düzenleyebilir. |
Isı, ışık ve hidroterapi uygulamaları sırasında öngörülemeyen problemlerle karşılaştığında gerekirse programı düzenleyebilir |
Yüzeyel sıcaklık ve hidroterapi uygulamalarının inflamasyon ve ağrı üzerine etkisini açıklayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Isı, Işık ve Hidroterapiye Giriş | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
2 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İnflamasyon Süreci | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
3 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Onarım Süreci | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
4 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Ağrı | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
5 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Isı ve Işığın Fiziksel ve Fizyolojik Özellikleri | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Duyu Değerlendirmeleri | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Hotpack ve Parafin Uygulamaları | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Fluidoterapi Uygulamaları | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
10 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Kriyoterapi Uygulamaları | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
11 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İnfraruj Uygulamaları | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | LAZER ve Ultraviyole Uygulamaları / Uygulama-Lab | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
13 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Hidroterapiye Giriş, Temel Prensipler ve Hidroterapi Uygulamaları | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
14 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Hidroterapi Uygulamaları | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
15 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Balneoterapi Uygulamaları | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Scully, R. M., & Barnes, M. R. Physical therapy. Philadelphia: 1989. |
Campion, M. R. (Ed.). (1990). Adult hydrotherapy: a practical approach. Butterworth-Heinemann. |
Özdinçler R., A.,(2020) Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | |
Uygulama-Lab | 1 | 10 | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | |
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 | |||||
2 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 | |||||
3 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
3 | |||||
4 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 | |||||
2 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
5 | |||||
2 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
5 | |||||
3 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
3 | |||||
4 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
3 | |||||
2 |
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
2 | |||||
2 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
2 | |||||
3 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
2 | |||||
4 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
3 | |||||
2 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
3 | |||||
3 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
2 | |||||
4 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
2 | |||||
5 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
2 | |||||
6 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
5 | |||||
2 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
5 | |||||
3 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
4 | |||||
4 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
4 | |||||
5 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
3 | |||||
6 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 156 |
Total Workload of the Course Unit | 156 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |