TR EN

TEMEL MİKROBİYOLOJİ VE ENFEKSİYON HASTALIKLARI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PER344 TEMEL MİKROBİYOLOJİ VE ENFEKSİYON HASTALIKLARI 6 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SEVİNÇ BABA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mikrobiyolojinin temel konuları ve enfeksiyon hastalıklarna ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Genel mikrobiyolojiye giriş, mikroorganizmalarla ilgili genel kavramlar, mikroorganizmaların yapısı, bakterilerin hücre yapısı, bakterilerde üreme ve gelişme, kültürlerin incelenmesi, immünoloji ve enfeksiyonlarla ilişkisi, serolojik reaksiyonlar, patojen bakterilere ait klinik sendromlar, enfeksiyon mekanizmasının yanı sıra diğer spirochetes, chlamydia, rickettsiae, mantarlar ve virüslerin; ayrıca parazitler, protozoa, helmintin tanımları, insan üzerindeki etkileri, laboratuvar teşhisleri, epidemiyolojisi, patogenezi ve tedavisi

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Tıbbi mikrobiyoloji, parazitoloji ve viroloji sınıflandırılmasını açıklar.
Bakteri, üreme, metabolizma yapısını açıklar.
Mikroorganizmaların ve insanlar ve toplumlar üzerindeki salgın etkileri neden olduğu enfeksiyonları değerlendirir.
Sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsi önemini açıklar.
Çeşitli antibiyotikler ve kemoterapötik ajanların tedavi alanında, sınıflandırma, etki mekanizmalarını açıklar.
İmmünoloji temel kavramlarını açıklar.
Bağışıklık sisteminin temel kavramlarını açıklar.
Mikroorganizmaların, yiyecek ve suyun neden olduğu enfeksiyon etkilerinin ortadan kaldırılması bozulmaya neden mikroorganizmaların yok edilmesini ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Bireysel araştırma Mikrobiyolojiye giriş ve tarihçe, prokaryotik, ökaryotik mikroorganizmalar Anlatım
2 Literatür tarama Mikrobiyal beslenme ve gelişim faktörleri, mikroorganizmaların üretilmesi Anlatım
3 Web tabanlı araştırma Etken – konak ilişkisi, Bakteri genetiği Anlatım
4 Bireysel araştırma Biyogüvenlik, Sterilizasyon, Dezenfeksiyon Anlatım
5 Bireysel araştırma Laboratuar yöntemleri, Örnek alınması ve taşınması Örnek Olay
6 Web tabanlı araştırma Kemoterapötik maddeler, Antibiyotiklerin etki mekanizması Anlatım
7 Bireysel araştırma Vücut normal florası, konak Florasının önemi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Web tabanlı araştırma Mikroorganizmaların infeksiyon oluşturma özellikleri Anlatım
10 Bireysel araştırma Virusların yapısı, Virus genetiği, fajlar Anlatım
11 Literatür tarama Mantarların yapısı, Mantarların üretilmesi Anlatım
12 Literatür tarama Parazitoloji; Helmintler, Nematodlar, Cestodlar, Trematodlar Anlatım
13 Bireysel araştırma Bağışık yanıtta yer alan hücre ve organlar, Bağışık yanıt mekanizması Anlatım
14 Bireysel araştırma Sistemlere göre infeksiyonların tanımı Anlatım
15 Literatür tarama Genel Tekrar Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çilli, F. (2002). Mikrobiyoloji Ders Notları.
Saygı, G. (2002). Temel Tıbbi Parazitoloji (2. Baskı). Sivas: Es-Form Ofset.
Markell, E.K., John, D.T. (1999). Krotoski WA. "Markell and Voge's Medical Parasitology". Eight Edition. Philadelphia,. WB Saunders Company.
Engelkirk, P.G., Engelkirk, J.D.(2016). Mikrobiyoloji. Edt: Baylan, Ö., Erdoğan, Ö. İstanbul Tıp Kitabevleri.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
2
2
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
2
2
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
2
2
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 99
Total Workload of the Course Unit 99
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0