Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
PER344 |
TEMEL MİKROBİYOLOJİ VE ENFEKSİYON HASTALIKLARI |
6 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Mikrobiyolojinin temel konuları ve enfeksiyon hastalıklarna ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Genel mikrobiyolojiye giriş, mikroorganizmalarla ilgili genel kavramlar, mikroorganizmaların yapısı, bakterilerin hücre yapısı, bakterilerde üreme ve gelişme, kültürlerin incelenmesi, immünoloji ve enfeksiyonlarla ilişkisi, serolojik reaksiyonlar, patojen bakterilere ait klinik sendromlar, enfeksiyon mekanizmasının yanı sıra diğer spirochetes, chlamydia, rickettsiae, mantarlar ve virüslerin; ayrıca parazitler, protozoa, helmintin tanımları, insan üzerindeki etkileri, laboratuvar teşhisleri, epidemiyolojisi, patogenezi ve tedavisi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Tıbbi mikrobiyoloji, parazitoloji ve viroloji sınıflandırılmasını açıklar. |
Bakteri, üreme, metabolizma yapısını açıklar. |
Mikroorganizmaların ve insanlar ve toplumlar üzerindeki salgın etkileri neden olduğu enfeksiyonları değerlendirir. |
Sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsi önemini açıklar. |
Çeşitli antibiyotikler ve kemoterapötik ajanların tedavi alanında, sınıflandırma, etki mekanizmalarını açıklar. |
İmmünoloji temel kavramlarını açıklar. |
Bağışıklık sisteminin temel kavramlarını açıklar. |
Mikroorganizmaların, yiyecek ve suyun neden olduğu enfeksiyon etkilerinin ortadan kaldırılması bozulmaya neden mikroorganizmaların yok edilmesini ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Bireysel araştırma |
Mikrobiyolojiye giriş ve tarihçe, prokaryotik, ökaryotik mikroorganizmalar |
Anlatım |
2 |
Literatür tarama |
Mikrobiyal beslenme ve gelişim faktörleri, mikroorganizmaların üretilmesi |
Anlatım |
3 |
Web tabanlı araştırma |
Etken – konak ilişkisi, Bakteri genetiği |
Anlatım |
4 |
Bireysel araştırma |
Biyogüvenlik, Sterilizasyon, Dezenfeksiyon |
Anlatım |
5 |
Bireysel araştırma |
Laboratuar yöntemleri, Örnek alınması ve taşınması |
Örnek Olay |
6 |
Web tabanlı araştırma |
Kemoterapötik maddeler, Antibiyotiklerin etki mekanizması |
Anlatım |
7 |
Bireysel araştırma |
Vücut normal florası, konak Florasının önemi |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Web tabanlı araştırma |
Mikroorganizmaların infeksiyon oluşturma özellikleri |
Anlatım |
10 |
Bireysel araştırma |
Virusların yapısı, Virus genetiği, fajlar |
Anlatım |
11 |
Literatür tarama |
Mantarların yapısı, Mantarların üretilmesi |
Anlatım |
12 |
Literatür tarama |
Parazitoloji; Helmintler, Nematodlar, Cestodlar, Trematodlar |
Anlatım |
13 |
Bireysel araştırma |
Bağışık yanıtta yer alan hücre ve organlar, Bağışık yanıt mekanizması |
Anlatım |
14 |
Bireysel araştırma |
Sistemlere göre infeksiyonların tanımı |
Anlatım |
15 |
Literatür tarama |
Genel Tekrar |
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Çilli, F. (2002). Mikrobiyoloji Ders Notları. |
Saygı, G. (2002). Temel Tıbbi Parazitoloji (2. Baskı). Sivas: Es-Form Ofset. |
Markell, E.K., John, D.T. (1999). Krotoski WA. "Markell and Voge's Medical Parasitology". Eight Edition. Philadelphia,. WB Saunders Company. |
Engelkirk, P.G., Engelkirk, J.D.(2016). Mikrobiyoloji. Edt: Baylan, Ö., Erdoğan, Ö. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Perfüzyon alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Hastayı monitörize edip, gerektiğinde uygun ilaçları uzman doktor ve anestezi teknikeri gözetiminde hazırlayıp kardiyopulmoner bypass sistemine uygulayabilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kalp-akciğer makinesini ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kalp Akciğer Makinesi ve benzeri destek cihazlarını hazırlayıp kullanabilme gibi Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Takımı ile uyumlu çalışarak, bireysel sorumlulukları yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
4 |
40 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
45 |
0 |
99 |
|
Genel Toplam |
99 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|