Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GER101 | GERONTOLOJİNİN TEMELLERİ I | 1 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Gerontolojinin genel kavramları ve amaçlarını öğrenmek, gerontolojiye ilişkin ve intervensiyon temelli uygulamaların tasarlanması adına gerekli bilgi, beceri ve davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Gerontolojinin tarihçesi; temel kavramları; gerontolojik araştırmalar, teoriler ve metotlar; yaşlılığın tarihçesi; gerontolojik uygulamalar; gerontolojinin geleceği. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gerontolojinin temel kavramlarını açıklar. |
Gerontolojinin alt kollarnı ayırt eder. |
Yaşlılığı gelişime açık bir yaşam dönemi olarak benimser |
Yaşlanma sürecini keşfeder |
Gerontolojik araştırmaları, teorileri ve metotların arasında ilişki kurar. |
Bireysel gerontolojik değerlendirme yöntemlerini tasarlar. |
Bireysel gerontolojik değerlendirme yöntemlerini uygulamaları tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme | Gerontolojiye Giriş | Anlatım, Tartışma |
2 | Grup araştırması, Web tabanlı araştırma | Gerontolojinin Temel Kavramları: Yaşlı, Yaşlılık ve Yaşlanma | Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay |
3 | Bireysel araştırma | İnsanların Gözünde “Yaşlı Olmak” | Bireysel çalışma, Örnek Olay |
4 | Grup araştırması, Web tabanlı araştırma | Gerontolojinin Soruları ve Ödevleri | Tartışma, Örnek Olay |
5 | Bireysel araştırma | Gerontolojinin Klasik Alt Kolları | Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay |
6 | Literatür tarama | Gerontolojide Yaşlanma Üzerine Yeni Perspektifler | Bireysel çalışma, Örnek Olay |
7 | Grup araştırması, Web tabanlı araştırma | Yaşlılığın Tarihçesi | Anlatım, Bireysel çalışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Grup araştırması, Web tabanlı araştırma | Gerontolojinin Tarihçesi | Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay |
10 | Bireysel araştırma | Gerontolojik Araştırmalar, Teoriler ve Metotlar | Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay |
11 | Bireysel araştırma | Yaşlanma Sürecinde Zihinsel Değişimler | Bireysel çalışma, Örnek Olay |
12 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme | Yaşlılıkta Kişilik Gelişimi | Anlatım Tartışma |
13 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme | Yaşlı ve Sosyal İlişkileri | Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay |
14 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme | Yaşlılıkta Birey-Fiziksel Çevre İlişkileri | Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay |
15 | Grup araştırması, Web tabanlı araştırma | Gerontolojik Uygulamalar | Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ders notları |
Tufan, İ. (2011) İNTERVENSİYON GERONTOLOJİSİ |
Tufan İ ve Durak M (Edt.) (2017) Gerontoloji I İstanbul: Nobel Yayınevi Tufan İ ve Durak M (Edt.) (2018) Gerontoloji II İstanbul: Nobel Yayınevi |
Hamilton, I. S. (2011). An Introduction to Gerontology. Cambridge: Cambridge University Press |
Baltes P. & Baltes M (1993). Successful Aging (European Network on Longitudinal Studies on Individual Development) |
Blackburn J.A. et.al. (2007). Handbook of Gerontology. New York: Wiley |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
2 | |||||
2 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
3 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
2 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
2 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 5 | 5 | 25 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 123 |
Total Workload of the Course Unit | 123 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |