TR EN

GERONTOLOJİNİN TEMELLERİ I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GER101 GERONTOLOJİNİN TEMELLERİ I 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gerontolojinin genel kavramları ve amaçlarını öğrenmek, gerontolojiye ilişkin ve intervensiyon temelli uygulamaların tasarlanması adına gerekli bilgi, beceri ve davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Gerontolojinin tarihçesi; temel kavramları; gerontolojik araştırmalar, teoriler ve metotlar; yaşlılığın tarihçesi; gerontolojik uygulamalar; gerontolojinin geleceği.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gerontolojinin temel kavramlarını açıklar.
Gerontolojinin alt kollarnı ayırt eder.
Yaşlılığı gelişime açık bir yaşam dönemi olarak benimser
Yaşlanma sürecini keşfeder
Gerontolojik araştırmaları, teorileri ve metotların arasında ilişki kurar.
Bireysel gerontolojik değerlendirme yöntemlerini tasarlar.
Bireysel gerontolojik değerlendirme yöntemlerini uygulamaları tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Gerontolojiye Giriş Anlatım, Tartışma
2 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Gerontolojinin Temel Kavramları: Yaşlı, Yaşlılık ve Yaşlanma Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
3 Bireysel araştırma İnsanların Gözünde “Yaşlı Olmak” Bireysel çalışma, Örnek Olay
4 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Gerontolojinin Soruları ve Ödevleri Tartışma, Örnek Olay
5 Bireysel araştırma Gerontolojinin Klasik Alt Kolları Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
6 Literatür tarama Gerontolojide Yaşlanma Üzerine Yeni Perspektifler Bireysel çalışma, Örnek Olay
7 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Yaşlılığın Tarihçesi Anlatım, Bireysel çalışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Gerontolojinin Tarihçesi Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
10 Bireysel araştırma Gerontolojik Araştırmalar, Teoriler ve Metotlar Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
11 Bireysel araştırma Yaşlanma Sürecinde Zihinsel Değişimler Bireysel çalışma, Örnek Olay
12 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Yaşlılıkta Kişilik Gelişimi Anlatım Tartışma
13 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Yaşlı ve Sosyal İlişkileri Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
14 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Yaşlılıkta Birey-Fiziksel Çevre İlişkileri Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
15 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Gerontolojik Uygulamalar Anlatım Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ders notları
Tufan, İ. (2011) İNTERVENSİYON GERONTOLOJİSİ
Tufan İ ve Durak M (Edt.) (2017) Gerontoloji I İstanbul: Nobel Yayınevi Tufan İ ve Durak M (Edt.) (2018) Gerontoloji II İstanbul: Nobel Yayınevi
Hamilton, I. S. (2011). An Introduction to Gerontology. Cambridge: Cambridge University Press
Baltes P. & Baltes M (1993). Successful Aging (European Network on Longitudinal Studies on Individual Development)
Blackburn J.A. et.al. (2007). Handbook of Gerontology. New York: Wiley

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
2
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
3
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
2
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
2
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 5 5 25
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 2 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 123
Total Workload of the Course Unit 123
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0