Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GER304 |
YAŞLILARDA DAVRANIŞ SORUNLARI VE UYUM |
6 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İnsan yaşamın bir dönemi olan yaşlılık döneminde yaşlıların, sosyalleşme adımları ve bu dönemlerde olabilecek güçlükler ve bunlarla baş etme yollarını tanıtmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Derste yaşlılık dönemi ağırlıklı olmak üzere, bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, yetişkinlik, orta yaşlılık ve yaşlılık dönemlerinin özellikleri, uyum problemleri ve çıkan sorunları çözme yöntemleri irdelenir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Yaşlının gereksinimlerini bilmek ve ona göre bakım planı hazırlamak. |
Yaşlı bireylerin iletişim kurmalarını sağlamak |
Yaşlıların sosyalleşmesi için uygun koşulları sağlamak. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Yaşam Boyu Gelişim Psikolojisi |
Anlatım |
2 |
Literatür Tarama |
Yaşam Boyu Gelişim Psikolojisi |
Anlatım |
3 |
Literatür Tarama |
Güdüler ve Duygular |
Anlatım |
4 |
Literatür Tarama |
Duyum ve Algı |
Anlatım |
5 |
Literatür Tarama |
Öğrenme |
Anlatım |
6 |
Literatür Tarama |
Kişilik |
Anlatım |
7 |
Literatür Tarama |
Sosyal Çevrenin Davranış Üzerindeki Etkileri ve Tutum |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Geriatrik Hastalarda Davranış Bozukluklarının Ayırıcı Tanıları ve Davranışsal Belirtileri |
Anlatım |
10 |
Literatür Tarama |
Kişilik Bozuklukları ve Yönetimi |
Anlatım |
11 |
Literatür Tarama |
Psikotik Bozukluklar ve Yönetimi |
Anlatım |
12 |
Literatür Tarama |
Kronik Hastalıklar ve Davranış Bozuklukları |
Anlatım |
13 |
Literatür Tarama |
Davranış Bozukluklarına Yönelik Uyumu Arttırıcı Tedaviler ve Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar |
Anlatım |
14 |
Literatür Tarama |
Davranış Bozukluklarına Yönelik Uyumu Arttırıcı Tedaviler ve Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar |
Anlatım |
15 |
Literatür Tarama |
Davranış Bozukluklarına Yönelik Uyumu Arttırıcı Tedaviler ve Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
(European Federation for Psychoanalytic Psychotherapy) Matthias Elzer, Alf Gerlach (eds.) - Psychoanalytic Psychotherapy_ A Handbook-Karnac Books (2014) |
(Oxford Library of Psychology) Nancy A. Pachana, Ken Laidlaw - Oxford Handbook of Clinical Geropsychology-Oxford University Press (2014) |
Tahir Özakkaş - Bütüncül Psikoterapi |
Amanda J. Squires (auth.), Amanda J. Squires, Jo Campling (eds.) - Rehabilitation of Older People_ A handbook for the multidisciplinary team-Springer US (1996) |
Nikolaos Kazantzis, Luciano L'Abate, Francoise Gerard - Handbook of Homework Assignments in Psychotherapy_ Research, Practice, and Prevention-Springer (2006) |
DAVID J. . BRUCE TIMOTHY J. BERGHUIS - ADULT PSYCHOTHERAPY HOMEWORK PLANNER-JOHN WILEY & SONS (2022) |
Lee Hyer PhD ABPP - Psychological Treatment of Older Adults_ A Holistic Model-Springer Publishing Company (2013) vize sonrası ilk |
Joanne Rodda, Niall Boyce, Zuzana Walker - The Old Age Psychiatry Handbook_ A Practical Guide (2008)-**** |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
2 |
1 |
2 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
48 |
0 |
104 |
|
Total Workload of the Course Unit |
104 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|