TR EN

YAŞLILARDA DAVRANIŞ SORUNLARI VE UYUM PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GER304 YAŞLILARDA DAVRANIŞ SORUNLARI VE UYUM 6 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İnsan yaşamın bir dönemi olan yaşlılık döneminde yaşlıların, sosyalleşme adımları ve bu dönemlerde olabilecek güçlükler ve bunlarla baş etme yollarını tanıtmaktır.
Contents of the Course Unit: Derste yaşlılık dönemi ağırlıklı olmak üzere, bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, yetişkinlik, orta yaşlılık ve yaşlılık dönemlerinin özellikleri, uyum problemleri ve çıkan sorunları çözme yöntemleri irdelenir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yaşlının gereksinimlerini bilmek ve ona göre bakım planı hazırlamak.
Yaşlı bireylerin iletişim kurmalarını sağlamak
Yaşlıların sosyalleşmesi için uygun koşulları sağlamak.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Yaşam Boyu Gelişim Psikolojisi Anlatım
2 Literatür Tarama Yaşam Boyu Gelişim Psikolojisi Anlatım
3 Literatür Tarama Güdüler ve Duygular Anlatım
4 Literatür Tarama Duyum ve Algı Anlatım
5 Literatür Tarama Öğrenme Anlatım
6 Literatür Tarama Kişilik Anlatım
7 Literatür Tarama Sosyal Çevrenin Davranış Üzerindeki Etkileri ve Tutum Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Geriatrik Hastalarda Davranış Bozukluklarının Ayırıcı Tanıları ve Davranışsal Belirtileri Anlatım
10 Literatür Tarama Kişilik Bozuklukları ve Yönetimi Anlatım
11 Literatür Tarama Psikotik Bozukluklar ve Yönetimi Anlatım
12 Literatür Tarama Kronik Hastalıklar ve Davranış Bozuklukları Anlatım
13 Literatür Tarama Davranış Bozukluklarına Yönelik Uyumu Arttırıcı Tedaviler ve Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Anlatım
14 Literatür Tarama Davranış Bozukluklarına Yönelik Uyumu Arttırıcı Tedaviler ve Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Anlatım
15 Literatür Tarama Davranış Bozukluklarına Yönelik Uyumu Arttırıcı Tedaviler ve Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

(European Federation for Psychoanalytic Psychotherapy) Matthias Elzer, Alf Gerlach (eds.) - Psychoanalytic Psychotherapy_ A Handbook-Karnac Books (2014)
(Oxford Library of Psychology) Nancy A. Pachana, Ken Laidlaw - Oxford Handbook of Clinical Geropsychology-Oxford University Press (2014)
Tahir Özakkaş - Bütüncül Psikoterapi
Amanda J. Squires (auth.), Amanda J. Squires, Jo Campling (eds.) - Rehabilitation of Older People_ A handbook for the multidisciplinary team-Springer US (1996)
Nikolaos Kazantzis, Luciano L'Abate, Francoise Gerard - Handbook of Homework Assignments in Psychotherapy_ Research, Practice, and Prevention-Springer (2006)
DAVID J. . BRUCE TIMOTHY J. BERGHUIS - ADULT PSYCHOTHERAPY HOMEWORK PLANNER-JOHN WILEY & SONS (2022)
Lee Hyer PhD ABPP - Psychological Treatment of Older Adults_ A Holistic Model-Springer Publishing Company (2013) vize sonrası ilk
Joanne Rodda, Niall Boyce, Zuzana Walker - The Old Age Psychiatry Handbook_ A Practical Guide (2008)-****

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
5
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
3
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 1 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 1 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 104
Total Workload of the Course Unit 104
Workload (h) / 25.5 4,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0