TR EN

YAŞLILARDA SERBEST ZAMAN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GER306 YAŞLILARDA SERBEST ZAMAN 6 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı yaşlanma sürecinde olan insanların veya yaşlanmış kişilerin serbest zamanlarını daha etkin değerlendirmek, yaşlıların serbest zamanlarını nasıl daha etkin, dengeli bir şekilde kullanbilecekleri hakkında bilgi edinmektir.
Contents of the Course Unit: Zaman nedir?, Serbest zaman nedir?, Zaman yönetiminin esasları nelerdir?, Rekreasyon nedir?, rekreasyonun özellikleri nelerdir?, yaşlılarda rekreasyon aktiviteleri düzenlemek için dikkat edilmesi gereken unsurlar nelerdir? Yaşlılıkta serbest zamanın önemi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Zaman ve serbest zaman kavramları öğrenilir.
Serbest zaman aktivitelerinin, yaşlıların yaşam doyumu ile ilişkisini kavrar.
Serbest zaman aktivitelerinin avantajları hakkında bilgi sahibi olur.
Etkinlik planlama, yürütme ve liderlik hakkında bilgi sahibi olur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Giriş Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
2 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Zamanın ve serbest zamanın tanımı Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
3 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Zaman Yönetiminin İlkeleri Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
4 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Rekreasyonun tanımı ve önemi Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
5 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Rekreasyonun özellikleri ve türleri Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
6 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Yaşlılarla Rekreasyon ve Katılıma Dair Riskler Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
7 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Yaşlılıkta Yaşam Doyumu ve Yaşam Kalitesinin Serbest Zaman ile İlişkisi Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Ritüeller ve Oyun alanları Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
10 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Yaşlılarda Sanat Terapisi Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
11 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Yaşlılarda Müzik Terapi Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
12 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Yaşlılarda Drama Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
13 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Huzurevleri ve Bakım Kurumlarında Serbest Zamanın Değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
14 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Etkinlik Düzenleme Esnasında Risk Yönetimi Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
15 Literatür Tarama, Bildirilen Malzemelerin Temini ve Uygulamaya Hazırlık Genel Tekrar Anlatım, Tartışma, Sanatsal Aktivite ve Terapi Uygulamaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Occupational Therapy and Older People, Second Edition-Wiley-Blackwell (2013)
(International Perspectives on Aging 9) Andrew Sixsmith Ph.D., Gloria Gutman Ph.D. (auth.), Andrew Sixsmith, Gloria Gutman (eds.) - Technologies for active aging-Springer US (2013)
Ingrid Söderback (eds.) - International Handbook of Occupational Therapy Interventions-Springer International Publishing (2015)
Brian W. Banks - Activities for Older People, A practical workbook of art and craft projects-Butterworth-Heinemann (2000)
Tina Champagne - Sensory Modulation in Dementia Care_ Assessment and Activities for Sensory-Enriched Care-Jessica Kingsley Publishers (2018)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
5
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
5
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 1 7
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0