Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY247 | HEALTH INSTITUTIONS MANAGEMENT | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ders kapsamında sağlık kavramını, sağlık sistemini, sağlık sisteminin örgütlenmesini, tasarımını ve Türkiye’deki sağlık örgütlenmesi hakkında bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Sağlık-Hastalık Sağlık-Sağlığı Etkileyen Faktörler, Sağlık Ekonomisi, Sağlık Harcamaları, Uluslararası Sağlık Kuruluşları, Türkiye’de Sağlık Reformları, Sağlık Kurumları Ve İşlevleri, Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi Ve Sağlık Bakanlığı, Hastane Organizasyonu, Tıp Hizmetleri Organizasyonu, Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Yönetim Ve Organizasyonu, Üniversite Hastanelerinin Organizasyonu, Yeşil Hastane, Sağlık Kurumlarının Yapısal Tasarımı Sağlık Kurumlarında Kalite Kalite-Akreditasyon-Denetim Hastane Yönetim Kurulu Stratejik Yönetim Dış Kaynaklardan Yararlanma Hastane Yöneticisi Sağlık Kurumlarını Değerlerle Yönetmek Hekim Performans Yönetimi Hasta Şikâyet Yönetimi Sağlık Kurumlarında Hasta(Müşteri) Tatmini, Hastane Bilgi Yönetim Sistemi Bilişim Altyapı Çözümleri Hastane Elektronik Doküman Ve Belge Yönetim Sistemi Klinik Bilgi Sistemi Sağlık Kurumlarında Kullanım Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Verimlilik Yönetimi, Tesis Güvenliği, Teknik Hizmetler, Tıbbi Cihaz Yönetimi Ve Kalibrasyon Hastanelerde Lojistik Ve Tedarik Zinciri Yönetimi Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi Bütçeleme Sağlık Kurumlarında Maliyet Yönetimi Hastanelerde Faturalandırma Süreçleri, Halkla İlişkiler, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Sağlık Kurumları ve Medya İlişkileri, Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları Yönetimi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sağlık kavramını ve sağlığı etkileyen faktörleri tanımlar. |
Sağlık sistemini, etkili sağlık sisteminin özelliklerini açıklar. |
Türkiye’ de sağlık hizmetlerinin gelişimini ve örgütlenmesini planlar. |
Uluslararası sağlık kuruluşlarını listeler. |
Sağlık kurumlarının kendilerinden beklenilen fonksiyonları verimli ve etkili bir şekilde yerine getirebilmesi için sağlık kurumu kurulmadan önce yapılması gereken çalışmaları ve hastane mimarisi özelliklerini kategorize eder. |
Sağlık çalışanları yönetiminde son derece önemli bir yere sahip olan koordinasyon ve iletişim kavramlarının önemini tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Sağlık-Hastalık, Sağlığı Etkileyen Faktörler, Sağlık Ekonomisi, Sağlık Harcamaları | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Taraması | Uluslararası Sağlık Kuruluşları, Türkiye’de Sağlık Reformları, Sağlık Kurumları Ve İşlevleri | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Taraması | Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi ve Sağlık Bakanlığı, Hastane Organizasyonu, Tıp Hizmetleri Organizasyonu, Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Yönetim Ve Organizasyonu, Üniversite Hastanelerinin Organizasyonu | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Taraması | Yeşil Hastane, Sağlık Kurumlarının Yapısal Tasarımı, Sağlık Kurumlarında Kalite, Kalite-Akreditasyon-Denetim | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Taraması | Hastane Yönetim Kurulu, Stratejik Yönetim, Dış Kaynaklardan Yararlanma, Sağlık Kurumlarını Değerlerle Yönetmek | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Taraması | Hekim Performans Yönetimi, Hasta Şikâyet Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Hasta(Müşteri) Tatmini | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Taraması | Hastane Bilgi Yönetim Sistemi, Bilişim Altyapı Çözümleri, Elektronik Doküman Ve Belge Yönetim Sistemi, Klinik Bilgi Sistemi | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması | Sağlık Kurumlarında Kullanım Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Verimlilik Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Taraması | Tesis Güvenliği, Tıbbi Cihaz Yönetimi, Tıbbi Cihaz Yönetimi Ve Kalibrasyon | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Taraması | Hastanelerde Lojistik Ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Taraması | Bütçeleme, Sağlık Kurumlarında Maliyet Yönetimi, Hastanelerde Faturalandırma Süreçleri | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Taraması | Halkla İlişkiler, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Sağlık Kurumları Ve Medya İlişkileri | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Taraması | Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Taraması | Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı, Selami Yıldırır |
Kaya, S.(2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite yileştirme.Ankara:Pelikan Tıp ve TeknikKitapçılık Ltd. Şti. |
Sarp, N.(2014). Kalite Kontrol Uygulamaları. Ankara:Siyasal Kitabevi. |
Stamatis, D. H. (2000), Total Quality Management in Healthcare,Inwin Proffesional Publishing. |
Kavuncubaşı,Ş.(2000), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
3 | |||||
2 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
3 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
4 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 158 |
Total Workload of the Course Unit | 158 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |