TR EN

CHILD HEALTH AND NEUROLOGICAL DEVELOPMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT203 CHILD HEALTH AND NEUROLOGICAL DEVELOPMENT 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. EBRU KOLSAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocukluk dönemi gelişimsel süreçleri tanımak, çocukluk dönemi hastalık ve sendromlar hakkında öğrencilere farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Normal beyin gelişimi, nöromotor gelişim, gelişim basamakları, engelliliğe neden olan risk faktörleri, çocuk nörolojisi açısından mental retardasyon, riskli bebek izleme, çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları, Çocuklarda işitme kaybı nedenleri ve yaklaşım, Serebral Palsi tanı ve izlemi, Havale, Epilepsi, Ateşli havale tanımı ve ilk yardım, Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve nedenleri, Otistik bulgularla seyreden nörolojik problemler ve dil gelişimine etkisi, Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması, Fiziksel çocuk istismarı konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Normal mental-motor gelişimde her yaş için belirli basamakları için açıklar.
Risk altındaki bebek kavramını tahmin eder.
Dil gecikmesine yol açabilecek nörolojik sorunları tanımlar.
Serebral palsiyi tanımlar.
Zihinsel geriliği tanımlar.
Nörolojik tetkiklerin değerini ve kısıtlılıklarını açıklar.
Çeşitli çocuk hastalıklarını açıklar.
Kronik nörolojik hastalıklarda ekip çalışmasına gönüllü olur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Normal beyin gelişimi Anlatım, tartışma, örnekleme olay
2 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Gelişim basamakları; normal nöromotor ve mental gelişim Anlatım, tartışma, örnekleme olay
3 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelliliğe neden olan risk faktörleri ve riskli bebek izlemi Anlatım, tartışma, örnekleme olay
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri Anlatım, tartışma, örnekleme olay
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuk nörolojisi açısından zekâ geriliği Anlatım, tartışma, örnekleme olay
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları Anlatım, tartışma, örnekleme olay
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik muayene ve testler Anlatım, tartışma, örnekleme olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Serebral palsi tanı ve izlemi Anlatım, tartışma, örnekleme olay
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Havale, epilepsi, ateşli havale tanımı ve ilk yardım Anlatım, tartışma, örnekleme olay
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörometabolik/ Norodejeneratif / Nöromusküler hastalıklar ve sendromlar Anlatım, tartışma, örnekleme olay
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri Anlatım, tartışma, örnekleme olay
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Otistik bulgularla giden nörolojik sorunlar; Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve dil gelişimine etkileri Anlatım, tartışma, örnekleme olay
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Fiziksel çocuk istismarı; ihmal ve örselenme Anlatım, tartışma, örnekleme olay
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması; iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları açısından dil ve konuşma terapistlerinin ayırıcı tanıda rolleri Anlatım, tartışma, örnekleme olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çocuk ve Ergende Nörolojik Hastalıklara Yaklaşım Rehber Kitabı 2015, Türk Nöroloji Derneği, 2015
Ertem İ., Gelişimsel Pediatri, Kitap, Çocuk Hastalıkları Araştırma Vakfı Yayınları, 2005, Ankara
Süt Çocuğu ve Çocuklarda Nörolojik Değerlendirme, Kitap, Galenos Yayınevi, 2018

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 1 1 1
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 2 2 4
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 7 5 35
Kısa Sınav 2 4 8
Kısa Sınav Hazırlığı 4 5 20
TOPLAM 45 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0