TR EN

PHONETICS SCIENCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT209 PHONETICS SCIENCE 3 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SEDA KETEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile; konuşma seslerinin nasıl üretildiği, Türkçe’de ve dünya dillerinde konuşma seslerinin üretimi hakkında bilgi kazanımı amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; Fonetik bilimi ile ilgili terim ve kavramlar; Konuşma organları ve işlevleri; Konuşma seslerinin özellikleri; Ünlü sesler; Ünsüz sesler; Minimal ve Maksimal ayrımlar; Ayırt edici özellikler; Konuşma seslerinin oluşumunu açıklayan teoriler; Fonasyon ve ses kalitesi; Bürünsel özellikler; Uluslararası sesçil yazım; Türk Dili’nin ses dağarcığı; Fonetik analiz teknikleri; Akustik ve aerodinamik ölçüm araçları ve uygulamaları konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Fonetik bilimi ile ilgili kavramları açıklar.
Konuşmanın anatomisini ve fizyolojisini tanımlar.
Konuşma seslerini sınıflandırarak özelliklerini tanımlar.
Fonetik ölçüm ve analiz araçlarını tanımlar.
Uluslararası fonetik alfabe (IPA) kullanarak konuşmaların transkripsiyonunu yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonetik Bilimi: Temel kavramlar Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşmada görev alan organlar ve işlevleri Anlatım, Tartışma
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin sınıflandırılması Anlatım, Tartışma
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Türkçe’nin sesbirim dağarcığı: Ünlü sesler Anlatım, Tartışma
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Türkçenin sesbirim dağarcığı: Ünsüz sesler Anlatım, Tartışma
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Türkçe’nin sesbirimcikleri Anlatım, Tartışma
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Bağlam içinde konuşma: Parçaüstü özellikler ve eşsesletim Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonetik Analize Giriş: IPA ve kullanım amaçları Anlatım, Tartışma
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma IPA -Fonetik çevriyazı uygulamaları Anlatım, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Dünya dillerinde sesler ve IPA Anlatım, Tartışma
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonetik Analiz-Ölçüm Araçları ve Uygulamaları Anlatım, Tartışma
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Akustik ses analiz programı: PRAAT ve kullanımı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Patlamalı seslerin Praat kullanılarak incelenmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Sürtünmeli seslerin Praat kullanılarak incelenmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ball, M.J. (1993). Phonetics For Speech Pathology, 2nd ed., Whurr Publishers Ltd., London.
Hixon,T.J, Weismer, G.and J.D.,Hoit. (2008). Preclinical Speech Science: Anatomy, Physiology, Acoustics, and Perception, Plural Publishing.
The International Phonetic Association (2007). Handbook of the International Phonetic Association, Cambridge University Pres, New York.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 4 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 3 2 6
TOPLAM 36 0 101
Total Workload of the Course Unit 101
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0