TR EN

FONETİK BİLİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT209 FONETİK BİLİMİ 3 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; konuşma seslerinin nasıl üretildiği, Türkçe’de ve dünya dillerinde konuşma seslerinin üretimi hakkında bilgi kazanımı amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Fonetik bilimi ile ilgili terim ve kavramlar; Konuşma organları ve işlevleri; Konuşma seslerinin özellikleri; Ünlü sesler; Ünsüz sesler; Minimal ve Maksimal ayrımlar; Ayırt edici özellikler; Konuşma seslerinin oluşumunu açıklayan teoriler; Fonasyon ve ses kalitesi; Bürünsel özellikler; Uluslararası sesçil yazım; Türk Dili’nin ses dağarcığı; Fonetik analiz teknikleri; Akustik ve aerodinamik ölçüm araçları ve uygulamaları konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Fonetik bilimi ile ilgili kavramları açıklar.
Konuşmanın anatomisini ve fizyolojisini tanımlar.
Konuşma seslerini sınıflandırarak özelliklerini tanımlar.
Fonetik ölçüm ve analiz araçlarını tanımlar.
Uluslararası fonetik alfabe (IPA) kullanarak konuşmaların transkripsiyonunu yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonetik Bilimi: Temel kavramlar Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşmada görev alan organlar ve işlevleri Anlatım, Tartışma
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin sınıflandırılması Anlatım, Tartışma
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Türkçe’nin sesbirim dağarcığı: Ünlü sesler Anlatım, Tartışma
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Türkçenin sesbirim dağarcığı: Ünsüz sesler Anlatım, Tartışma
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Türkçe’nin sesbirimcikleri Anlatım, Tartışma
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Bağlam içinde konuşma: Parçaüstü özellikler ve eşsesletim Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonetik Analize Giriş: IPA ve kullanım amaçları Anlatım, Tartışma
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma IPA -Fonetik çevriyazı uygulamaları Anlatım, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Dünya dillerinde sesler ve IPA Anlatım, Tartışma
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonetik Analiz-Ölçüm Araçları ve Uygulamaları Anlatım, Tartışma
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Akustik ses analiz programı: PRAAT ve kullanımı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Patlamalı seslerin Praat kullanılarak incelenmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Sürtünmeli seslerin Praat kullanılarak incelenmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ball, M.J. (1993). Phonetics For Speech Pathology, 2nd ed., Whurr Publishers Ltd., London.
Hixon,T.J, Weismer, G.and J.D.,Hoit. (2008). Preclinical Speech Science: Anatomy, Physiology, Acoustics, and Perception, Plural Publishing.
The International Phonetic Association (2007). Handbook of the International Phonetic Association, Cambridge University Pres, New York.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
4
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 4 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 3 2 6
TOPLAM 36 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0