TR EN

SPECIAL EDUCATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY144 SPECIAL EDUCATION 2 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Özel eğitimin kavram ve ilkelerinin, özel eğitim gerektiren bireyler ve özelliklerinin ifade edilmesini, özel eğitimle ilgili güncel konulara ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Özel Eğitimin Amaç ve İlkeleri, Özel Eğitimin Tarihçesi, Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Gereksinim Alanları, Özel Gereksinimli Çocukların Değerlendirilmesi ve Gelişimsel Tanılama, Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Olan Ailelerin Yaşadığı Sorunlar, Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Anne-Babaların Eğitimi, Özel Gereksinimli Çocukların ve Ailelerinin Sahip Oldukları Haklar, Özel Eğitimin Türkiye’deki Güncel Durumu.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Özel eğitimin amacını açıklar.
Özel eğitimin ilkelerini ayırır.
Doğum öncesi, sırası ve sonrasında yaşanan komplikasyonları çocuk gelişimi ile ilişkilendirir.
Özel gereksinime ihtiyacı olan bireyler arasındaki farkları ayırt eder.
Meslek tanımı ve görev alanını açıklar.
Meslek etiğine bağlı kalır.
Meslek etiğine uygun harekete geçer.
Disiplinler arası çalışma felsefesine bağlı kalır.
Diğer meslek elemanlarıyla işbirliğini savunur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Özel Eğitime Giriş Anlatım, Soru-Cevap
2 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Özel Eğitim Süreci, İlkeleri, Tanılama ve Değerlendirme, Özel Eğitimin Yöntemleri Anlatım, Örnek Olay
3 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Özel Eğitimin Tarihsel Gelişimi Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma BEP-Kaynaştırma Eğitimi Anlatım, Beyin Fırtınası
5 Literatür Tarama, Grup Araştırması Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım, Tartışma, Örnek Ola
6 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması İşitme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Grup Araştırması Bedensel Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
10 Literatür Tarama, Grup Araştırması Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
11 Web Tabanlı Araştırma, Grup Araştırması Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım, Soru-cevap
12 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Otizm Spektrum Bozukluğuna Sahip Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım, Örnek Olay
14 Web Tabanlı Araştırma, Grup Araştırması İletişim, Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Genel Tekrar Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baykoç, N. (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Ankara: Eğiten Kitap.
Özsoy, Y. Özyürek, M. ve Eripek, S. (2001).Özel Eğitime Giriş. Karatepe Yayınları, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
5
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
3
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
2
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
3
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
5
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 3 9
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 3 5 15
Rapor Yazma 3 5 15
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 3 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 123
Total Workload of the Course Unit 123
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0