TR EN

SOCIAL POLICY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY251 SOCIAL POLICY 3 1 1 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BUSE KERİGAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sosyal politikanın tarihi ve temellerine dair bilgi ve çocuk gelişimi ile sosyal politika arasındaki ilişkiye dair farkındalık ve çocuk haklarına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sosyal politikanın tanımı, sosyal politika analizi, tarih ve modelleri, sosyal politikada hükğmetlerin rolü, sosyal refah modelleri ve sosyal politika, yaşlılara ve engellilere yönelik sosyal politikalar, sağlık ve sosyal güvenlik politikaları, işsizlik ve istihdam politikaları, sosyal yardım politikaları, göç politikaları ve mültecilere yönelik sosyal politikalar, çocuklara yönelik sosyal politikalar, aile ve kadına yönelik sosyal politikalar, çocuk hakları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sosyal politikaları açıklar.
Sosyal refah modellerini ayırır.
Sosyal yardım politikalarını inceler.
Çocuğa yönelik sosyal politikaları durum ile ilişkilendirir.
Aileye yönelik hazırlanan sosyal politikaları karşılaştırır.
Çocuklara yönelik sosyal politikaları açıklar.
Çocuk hakları konusunda farkındalık kazanarak bilgilerini ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Taraması Ders tanıtım ve uygulama bilgilerinin açıklanması, Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması, Sosyal politikaya ilişkin kavramlar Anlatım, Tartışma
2 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Sosyal politikayı tanımlamak Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Sosyal politika analizi: Tarih ve modeller Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Literatür Taraması, Bireysel Araştırmalar Sosyal politikada hükümetlerin rolü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Sosyal refah modelleri ve sosyal politika Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Çocuklara yönelik sosyal politikalar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Çocuklara yönelik sosyal politikalar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Yaşlılara ve engellilere yönelik sosyal politikalar Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırmalar Sağlık ve sosyal güvenlik politikaları Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma, Aile ve kadına yönelik sosyal politikalar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
12 Literatür Taraması, Bireysel Araştırmalar Sosyal yardım politikaları Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırmalar Sosyal yardım politikaları Anlatım, Soru-Cevap
14 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Çocuk Hakları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Çocuk Hakları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Acar, H., Negiz, N., Akman, E. (2013).Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet. Maya Akademi.
Koray, M. (2008). Sosyal Politika. İmge Kitabevi.
Yaşar Can, M. ve Aral, N. (2020). Çocuk Hakları. Vize Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
3
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
3
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
5
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
5
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
5
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 1 14
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 3 30
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 1 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 1 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 50
Total Workload of the Course Unit 50
Workload (h) / 25.5 2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0