TR EN

NEUROLOGICAL DEVELOPMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY341 NEUROLOGICAL DEVELOPMENT 5 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. EBRU KOLSAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sinir sisteminin yapısal ve işlevsel özellikleri, bilişsel ve ruhsal gelişim basamakları, motor ve zihinsel gelişim geriliklerinin klinik özellikleri ve tanı kriterleri, çocukluk çağı nörogelişimsel ve nörolojik hastalıklarına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sinir sistemi ve gelişimi, çocuğun beyin ve bilişsel gelişim basamakları, beyin hasarları, gelişimsel tarama testleri ve psikometrik değerlendirme testleri, gelişimsel ve nörolojik bozukluklar ve tedavi yaklaşımları, nörolojik bozukluklarla ilgili ruh sağlığı sorunları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çocuğun bilişsel gelişim evrelerini açıklar.
Beyin gelişimini açıklar.
Beyin hasarları sonucu oluşan gelişimsel ve nörolojik bozuklukları ayırır.
Nörolojik bozukluklarının özelliklerini ayırır.
Nörolojik bozuklukların tedavi yaklaşımlarını örnek verir.
Nörolojik bozukluklar nedeniyle oluşan ruh sağlığı sorunlarını dikkate alarak ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini organize eder.
Psikometrik testleri ayırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Sinir Sisteminin Gelişimi ve Yapısı Anlatım
2 Literatür tarama, Nörolojik Değerlendirme: Öykü ve Muayene Anlatım, Örnek Olay
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mental ve Motor Gelişim Basamakları Anlatım, Tartışma
4 Bireysel araştırma Risk Altındaki Bebek Kavramı: Riskli Bebeklerde Nörolojik Muayene Anlatım, Örnek Olay
5 Literatür tarama Gelişimsel Değerlendirme: Gelişimsel Tarama Testleri ve Psikometrik Değerlendirme Anlatım
6 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Motor ve Mental Gelişme Geriliği: Tanım ve Yaklaşım I Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama Motor ve Mental Gelişme Geriliği: Tanım ve Yaklaşım II Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Serebral Palsi Anlatım
10 Literatür tarama Nöbet Epilepsi Anlatım, Örnek Olay
11 Bireysel araştırma Nörometobolik / Nörodejeneratif Hastalık Gruplarına Örnek ile Yaklaşım Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nöromüsküler Hastalıklar Anlatım
13 Bireysel araştırma Çocuklarda Ruhsal ve Nöropsikolojik Sorunlar: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Otizm Spektrum Bozukluğu Anlatım
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Ruhsal ve Nöropsikolojik Sorunlar: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Otizm Spektrum Bozukluğu Anlatım
15 Bireysel araştırma Çocuk Örseleme, İhmal ve İstismarı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yalaz, K. (2018). Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi. Hipokrat Kitabevi
Piña-Garza, JE. ve Fenichel, GM. (2013). Klinik Çocuk Nörolojisi. Adana Nobel Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
4
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
3
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
3
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
3
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0