TR EN

CHILD HEALTH AND DISEASES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY445 CHILD HEALTH AND DISEASES 7 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. EBRU KOLSAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocuk sağlığı ve hastalıkları, bağışıklık sistemi, sağlıklı ve hasta çocukların özelliklerinin açıklanması, çocuklarda sık görülen enfeksiyon hastalıklarını ve genel belirtilerini sınıflandırılması, çocuk sağlığını koruyucu, okul ve çevresine ilişkin tedbirleri düzenlenmesi ile ilgili bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramlar, sağlık ve önemi, sağlığı etkileyen faktörler, doğum öncesi,doğum esnasında ve doğum sonrasında çocuk sağlığını etkileyebilecek faktörler,toplumun çocuk sağlığına verdiği önem, hastalıklara karşı korunma tedbirleri bağışıklık sistemi ve aşı takvimi, hasta çocuğun özelliklerini tanımak, 0-6 yaş çocuklarında sık görülen enfeksiyon hastalıkları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlığın tanımını, çocuğun sağlıklı gelişimini etkileyen faktörleri ve bağışıklık sistemini açıklar.
Çocuklarda sık görülen enfeksiyon hastalıklarını ve genel belirtilerini ayırır.
Çocuk sağlığını koruyucu, okul ve çevresine ilişkin tedbirleri düzenler.
Hasta çocuğun özelliklerini tanımlar ve bakım koruma ilkelerini ifade eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
2 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Sağlığın önemi, sağlığı etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Doğum öncesi çocuk sağlığı Tartışma, Soru-cevap, Beyin Fırtınası
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Doğum öncesi çocuk sağlığı Anlatım, Soru-Cevap
5 Web Tabanlı Araştırma Doğum sırasında çocuk sağlığı Anlatım, Soru-cevap, Beyin Fırtınası
6 İşbirlikli grup çalışması, Web Tabanlı Araştırma Doğum sırasında çocuk sağlığı Anlatım, Soru-cevap, Beyin Fırtınası
7 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Doğum sonrası çocuk sağlığı Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama Doğum sonrası çocuk sağlığı Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Toplumun çocuk sağlığına verdiği önem Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
11 Bireysel Araştırma, Literatür Tarama Hastalıklara karşı korunma tedbirleri Anlatım, Örnek Olay, Soru-cevap
12 Literatür Tarama Aşı takvimi Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
13 Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta çocuğun özelliklerini tanıma Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası
14 Görsel Kaynaklar, Web Tabanlı Araştırma 0-6 yaş çocuklarda görülen enfeksiyon hastalıkları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Görsel Kaynaklar, Web Tabanlı Araştırma 0-6 yaş çocuklarda görülen enfeksiyon hastalıkları Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Erdem Y. (2011). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Çocuk Hastalıkları. Ankara: Vize Yayıncılık
Acar A. (2017). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Eğiten Kitap

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
5
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
5
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
3
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0