Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY244 | ELECTROTHERAPY II | 4 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Elektroterapinin elektrofiziksel prensiplerini, fizyoterapide yaygın olarak kullanılan elektroterapi modalitelerine karşı dokuların cevaplarını incelemek,alçak, orta ve yüksek frekanslı akımların etki mekanizmaları ve uygulama yöntemlerinin öğrenilmesine yönelik bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Termal mekanizmalar, elektroterapideki fizyolojik yanıtlar tartışılacak, alçak, orta ve yüksek frekanslı akımların temel özellikleri ve uygulama ilkeleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Akımların özelliklerini açıklar. |
Akımların dokular üzerindeki etkilerini açıklar. |
Akımların uygulanması konusunda yeterlilik gösterir. |
Akımların uygulama yöntemini hastalığa uygun şekilde organize eder. |
Akımlar ile hastalıkları ilişkilendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Russian Akımı ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
2 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Diadinamik Akımlar ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
3 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Ultra-Reiz Akımlar ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
4 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Mikroakım ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
5 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Ekstrakorporeal Şok Dalga Tedavisi (Extracorporeal Shock Wave Therapy- ESWT) ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Kısa Dalga Diatermi ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Mikrodalga Diatermi ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Traksiyon Uygulaması ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
10 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | İntermittant Pnömotik Kompresyon ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
11 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Biofeedback ve Uygulama Yöntemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Vaka Analizi ve Uygun Elektroterapi Yönteminin Seçilmesi | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
13 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Vaka Analizi ve Uygun Elektroterapi Yönteminin Seçilmesi | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
14 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Vaka Analizi ve Uygun Elektroterapi Yönteminin Seçilmesi | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
15 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Vaka Analizi ve Uygun Elektroterapi Yönteminin Seçilmesi | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Nuray Kırdı, Nihal Şimşek, Aydın Meriç, Çiğdem Ayhan, Özlem Yürük (Ed.)Elektroterapide Temel Prensipler ve Klinik Uygulamalar? Ankara, Hipokrat,2016. |
Kahn, Joseph "Principles and practice of electrotherapy" New York, 1991. |
Theresa Nalty."Electrotherapy clinical procedures manual" New York, 2001. |
Steven L. Wolf, "Electrotherapy" New York,1981. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
0 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
5 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
4 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
5 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
5 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
5 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |