Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY248 | MANIPULATION AND MOBILIZATION TECHNIQUES | 4 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Eklem, kas ve bağ gibi yumuşak dokuları elle değerlendirme ve hareket ettirme tekniklerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İleri manipulatif terapi teknikleri, iç organ manipulasyonları, baş ve omurga manipulasyon ve mobilizasyonları, klasik masaj, derin doku masajı, osteopati yaklaşımı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Eklem, kas ve bağ gibi yumuşak dokuların elle muayenesini uygular. |
Yumuşak dokuların hissedilmesini keşfeder. |
Hareket kısıtlılıklarını pratik yaparak uygular. |
Manipulatif terapi uygulaması seçimi için gerekli terapi planlama basamaklarını organize eder. |
Mobilizasyon ve manipulasyon tekniklerine ait uygulamaları gözlemler ve tekrar eder. |
Eklem, bağ, tendon ve kas yaralanmalarında kullanılacak manuel tedavi tekniğine karar verir ve temel düzeyde uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Manuel Tedavi tekniklerine giriş | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Manuel Tedavi tekniklerine giriş | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Ayak Bölgesi- Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Diz Bölgesi- Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Kalça Bölgesi- Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Pelvis Bölgesi- Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Pelvis Bölgesi- Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Omurga - Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Omurga - Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Skapula-Toraks Bölgesi - Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Omuz Bölgesi - Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Dirsek - Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | El-El bileği - Manuel Tedavi teknikleri uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Finale Hazırlık | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yüksel İ. (2007). Masaj Teknikleri. Ankara: Alp Yayınevi |
Cyriax H J, Cyriax P J. (1996). Cyriax's Illustrated Manual of orthopaedic Medicine. 2nd edition.Butterworth Heinemann |
Cyriax J.H. (1980). Textbook of Orthopaedic Medicine, volume II : Treatment by manipulation, massage and injection, tenth editio. Ballière Tindall |
Kesson M, Atkins E. (2005). Orthopaedic Medicine: a practical approach. 2 nd edition. Butterworth-Heinemann |
Kaya Mutlu E. Ortopedik Eklem Mobilizasyonu ve Manipulasyonu, İstanbul Medikal, İstanbul, 2020. |
Karaduman A. Tunca Yılmaz Ö. Fizyoterapi Rehabilitasyon Seti, Pelikan Tıp, Ankara, 2016. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
5 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
4 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
4 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
4 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
5 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
3 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |