Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SHY346 | SOCIAL WORK RESEARCH II | 6 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sosyal hizmet alanında etik değerlere uygun, doğru ve güncel bilimsel bilginin üretilmesinin yöntemlerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bilimsel araştırmalarda etik, bilimsel araştırmalarda kalitatif ve kantitatif tekniklerin uygulama örnekleri üzerinden analizi, bilimsel araştırma fikrinin projeye dönüştürülmesi, bilimsel araştırma önerisi hazırlama. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sosyal hizmet araştırmalarında etik kurallara bağlı kalır. |
Bilimsel araştırmalarda kullanılan kalitatif teknikleri açıklar. |
Bilimsel araştırmalarda kullanılan kantitatif teknikleri açıklar. |
Farklı sosyal sorun alanlarına yönelik olarak tasarlanan bilimsel araştırmaları değerlendirir. |
Araştırma problemine uygun araştırma önerisi tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin süreç ve işleyişi, bir önceki dönemin analizi, bilimsel araştırma yeterliliğine ilişkin SWOT analizi uygulaması. Bilimsel araştırma stratejisi ve bilimsel araştırma yaklaşımları | Anlatım, Bireysel uygulamalar, Örnek olay inceleme, Tartışma |
2 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme I: Tarama Modelleri: Temel Nitelikleri ve Türleri - Genel Tarama Modeli, Örnek Olay Tarama Modeli | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
3 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme II: Deneme Modelleri: Deneme Modelleri, Tanımı, Temel Nitelikleri, Tek Değişken Yasası ve Nedensellik, Değişkenlerin Kategorileri ve Kontrolü | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
4 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme II: Deneme Modelleri: Deneme Modellerinin Türleri. Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenilirlik | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
5 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırmalara Giriş; Nitel Araştırmaların Temel Özellikleri; Tasarım Aşamaları Nitel Araştırma Teknikleri I: Örnek İçerik Analizinin Değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
6 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri II: Görüşme, Görüşmenin Temel Özellikleri, Türleri, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Görüşme Formunun Hazırlanması, Örnek Görüşme Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
7 | - | Vize Sınavı Öncesi Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Vize Sınav Sonrası Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
10 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri III: Odak Grup Görüşmesi, Yöntemin Tarihsel Gelişimi, Temel Özellikleri, Sürecin Organizasyonu, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Örnek Odak Grup Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
11 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri IV: Gözlem, Gözlem Yönteminin Temel Özellikleri, Türleri, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Örnek Gözlem Formunun ve Gözlem Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
12 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri V: Mecazlar Yoluyla Veri Toplama, Mecaz: Tanım ve İçerik, Mecazların Nitel Veri Toplamada Kullanılması, Örnek Araştırma Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
13 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri VI: Eylem Araştırması, Eylem Araştırmasının Temel Özellikleri, Sürecin Yönetilmesi, Eylem Araştırmasının Eğitim-Öğretimde Kullanılması Örnek Uygulamanın Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
14 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri VII: Doküman İncelemesi, Temel Özellikleri; Doküman Türleri (Film, Video ve Fotoğraf vd.), Güçlü ve Zayıf Yönleri, Aşamaları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
15 | - | Final Sınavı Öncesi Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni.Ankara. Siyasal Kitabevi |
Krysik, J. L. ve Finn, J. (2015). Etkili Uygulama için Sosyal Hizmet Araştırması ( E. Erbay, Çev. Edt.) Ankara: Nika. |
Kuş, E. (2009). Nicel – Nitel Araştırma Teknikleri. Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi? . Ankara: Anı. |
Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.).Adana: Baki Kitabevi |
Neuman, W. L. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası. |
Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 2 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası. |
Yıldırım A. , Şimşek H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara. Seçkin. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
5 | |||||
2 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
5 | |||||
3 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
5 | |||||
4 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
5 | |||||
2 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
4 | |||||
2 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
4 | |||||
3 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
5 | |||||
4 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
3 | |||||
2 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
3 | |||||
3 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
5 | |||||
4 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
4 | |||||
2 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
4 | |||||
3 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
3 | |||||
4 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
3 | |||||
5 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
4 | |||||
6 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
4 | |||||
2 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
4 | |||||
3 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
4 | |||||
4 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
4 | |||||
2 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
4 | |||||
3 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
5 | |||||
4 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
4 | |||||
2 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
4 | |||||
3 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
3 | |||||
4 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
3 | |||||
5 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
4 | |||||
6 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 2 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 12 | 2 | 24 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 132 |
Total Workload of the Course Unit | 132 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |