Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHY443 |
SOCIAL WORK ETHICS |
7 |
2 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Sosyal hizmet etiği, sosyal hizmet mesleğinin evrensel etik kodları ve meslekle ilgili ahlaksal kurallara ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
İnsani hizmetlerde değerler ve etik, sosyal hizmet etiğinin felsefi temelleri, sosyal hizmet etiği, sosyal hizmette Kant Etiği, insan hakları ve sosyal hizmet etiği, sosyal hizmet mesleğinin etik ilkeleri, sosyal hizmet mesleğinin etik değerleri, sosyal hizmet uygulamalarında etik karar verme süreci, sosyal hizmette etik ikilemler. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sosyal hizmet etiğinin felsefi temellerini açıklar. |
Sosyal hizmet mesleğinin etik ilkeleri ve değerlerini bağlantılandırır. |
Sosyal hizmet uygulamalarında etik karar verme sürecini örneklendirir. |
Mesleki uygulamaları etik ilkeler temelinde değerlendirir. |
Mesleki uygulamada karşılaşabilecek etik ikilemleri değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Tanışma, Ders İçeriği ve Kaynak Tanıtımı |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
İnsan Hakları, Evrensel Değerler, Etik (Mesleki Ahlak) ve Sorumluluk |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet Etiği |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
Sosyal Hizmetin Temel Değerleri ve Etik İlkeler |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama |
Sosyal Hizmet Mesleğine İlişkin Etik İlkeler ve Sorumluluklar |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
Sosyal Hizmet Uygulamalarında Etik Karar Verme Süreci |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama |
Etik Karar Vermeye İlişkin Modeller |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar I |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar II |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar Örnek Olay İncelemesi I |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar Örnek Olay İncelemesi II |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar Örnek Olay İncelemesi III |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar Örnek Olay İncelemesi IV |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Duyan, V. Sosyal Hizmet |
Kuçuradi, İ. İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları |
Zengin O., Altındağ Ö. Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet |
Charles Zastrow Sosyal Hizmete Giriş |
Kuçuradi, İ. İnsan ve Değerleri |
Gökçearslan, Çiftçi, E. Gönen, E. Sosyal Hizmet Uygulamalarında Etik Karar Verme Süreci |
Ralph Dolgoff, Donna Harrington, Frank M. Loewenberg 3) Ethical Decisions for Social Work Practice |
Ife, J. İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet |
Rothman J. From the Front Lines Student Cases in Social Work Ethics |
Sosyal Hizmetlerde Yanlış Uygulamalar, Etik İhlaller ve Sorunlara İlişkin Bir Araştırma |
Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
9 |
2 |
18 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
14 |
2 |
28 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
88 |
0 |
125 |
|
Total Workload of the Course Unit |
125 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|