TR EN

FUNCTIONAL ANATOMY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY103 FUNCTIONAL ANATOMY 1 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. FEHMİ TUNCEL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, kas ve iskelet sisteminde bulunan yapıların anatomik terimlerini açıklayabilecek ve farklı spor branşlarına özgü tekniklerin hareket analizlerini yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin İçeriği; temel terminoloji ve hareketin muskuloskeletal temelleri, eklem hareketleri, kemik yapılar, konnektif ve destekleyici yapılar, kas yapıları, motor ünite, miyofibriller, kas kontraksiyon tipleri, insan hareketinin nörolojik temelleri, sinir sisteminin temel yapı ve fonksiyonları, mekanik özellikler, vücut bölümlerinin fonksiyonel anatomisi, duruş, denge, yürüme kinesyolojisi ve hareket analizi ve farklı spor dallarından seçilmiş hareketlerin analizi konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kas ve iskelet sisteminin hareket fonksiyonlarını anatomik terimlerle açıklar
İskelet kaslarının yapısal özelliklerini ve kasılma çeşitlerini açıklar
Üst ekstremitede bulunan kemik ve kasların fonksiyonel anatomisini inceler
Alt ekstremitede bulunan kemik ve kasların fonksiyonel anatomisini inceler
Farklı branşlara özgü tekniklerin hareket analizlerini yapar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyişi hakkında genel bilgiler, temel terminoloji ve hareketin muskuloskeletal temelleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
2 Görsel ve yazılı literatür tarama Eklem hareketleri, eklem hareket tipleri, eklem fonksiyonları ve synovial eklemlerin sınıflandırılması Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Kemik yapılar, kemik dokunun özellikleri, kartilaj yapılar ve kemiğin strese adaptasyonu Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Konnektif ve destekleyici yapılar, tendon, ligamentler ve kartilaj yapı tipleri Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Kas yapıları, iskelet kaslarının karakteristikleri ve kas fibrilleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Motor ünite, miyofibriller, kas kontraksiyon tipleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma İnsan hareketinin nörolojik temellerini, sinir sisteminin temel yapı ve fonksiyonları Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Mekanik özellikler, omuz kompleksi ve omuzun fonksiyonel anatomisi Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması
10 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Omuz, dirsek ve el bileğinin fonksiyonel anatomisi Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
11 Görsel ve yazılı literatür tarama Omurganın Fonksiyonel Anatomisi Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması
12 Görsel ve yazılı literatür tarama Gövde, Pelvis'in Fonksiyonel Anatomisi; Pelvis ve kalça fonksiyonel anatomisi Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
13 Görsel ve yazılı kaynak tarama Diz, ayak bileği ve ayak fonksiyonel anatomisi Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
14 Video izleme ve örnek hareket analizi inceleme Duruş, denge, yürüme kinesyolojisi ve hareket analizi Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması
15 Video izleme ve örnek hareket analizi inceleme Farklı spor dallarından seçilmiş hareket analizi Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mirel, A.H. ve Koşar, Ş.N. (2006). İnsan Anatomisi Ve Kinesyolojisi. Nobel Yayın, Ankara.
Behnke, A. ve Robert, S. (2001). Kinetic Anatomy. Champaign, Human Kinetics, USA.
Kanbir, O. (2007). İnsan Anatomisi: Hareket Sistemi. Ekin Kitapevi Yayınları, Bursa.
Delavier, F. (2001). Strength Training Anatomy: Your illustrated guide to muscles at work. Champaign. Human Kinetics, USA.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
3
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
4
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
5
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
5
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
3
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
3
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
2
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 11 5 55
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 4 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 175
Total Workload of the Course Unit 175
Workload (h) / 25.5 6,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0