Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY103 | FONKSİYONEL ANATOMİ | 1 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Prof.Dr. FEHMİ TUNCEL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, kas ve iskelet sisteminde bulunan yapıların anatomik terimlerini açıklayabilecek ve farklı spor branşlarına özgü tekniklerin hareket analizlerini yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin İçeriği; temel terminoloji ve hareketin muskuloskeletal temelleri, eklem hareketleri, kemik yapılar, konnektif ve destekleyici yapılar, kas yapıları, motor ünite, miyofibriller, kas kontraksiyon tipleri, insan hareketinin nörolojik temelleri, sinir sisteminin temel yapı ve fonksiyonları, mekanik özellikler, vücut bölümlerinin fonksiyonel anatomisi, duruş, denge, yürüme kinesyolojisi ve hareket analizi ve farklı spor dallarından seçilmiş hareketlerin analizi konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kas ve iskelet sisteminin hareket fonksiyonlarını anatomik terimlerle açıklar |
İskelet kaslarının yapısal özelliklerini ve kasılma çeşitlerini açıklar |
Üst ekstremitede bulunan kemik ve kasların fonksiyonel anatomisini inceler |
Alt ekstremitede bulunan kemik ve kasların fonksiyonel anatomisini inceler |
Farklı branşlara özgü tekniklerin hareket analizlerini yapar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin işleyişi hakkında genel bilgiler, temel terminoloji ve hareketin muskuloskeletal temelleri | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Eklem hareketleri, eklem hareket tipleri, eklem fonksiyonları ve synovial eklemlerin sınıflandırılması | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Kemik yapılar, kemik dokunun özellikleri, kartilaj yapılar ve kemiğin strese adaptasyonu | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Konnektif ve destekleyici yapılar, tendon, ligamentler ve kartilaj yapı tipleri | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
5 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Kas yapıları, iskelet kaslarının karakteristikleri ve kas fibrilleri | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Motor ünite, miyofibriller, kas kontraksiyon tipleri | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | İnsan hareketinin nörolojik temellerini, sinir sisteminin temel yapı ve fonksiyonları | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Mekanik özellikler, omuz kompleksi ve omuzun fonksiyonel anatomisi | Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
10 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Omuz, dirsek ve el bileğinin fonksiyonel anatomisi | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Omurganın Fonksiyonel Anatomisi | Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
12 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Gövde, Pelvis'in Fonksiyonel Anatomisi; Pelvis ve kalça fonksiyonel anatomisi | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
13 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Diz, ayak bileği ve ayak fonksiyonel anatomisi | Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması |
14 | Video izleme ve örnek hareket analizi inceleme | Duruş, denge, yürüme kinesyolojisi ve hareket analizi | Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
15 | Video izleme ve örnek hareket analizi inceleme | Farklı spor dallarından seçilmiş hareket analizi | Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mirel, A.H. ve Koşar, Ş.N. (2006). İnsan Anatomisi Ve Kinesyolojisi. Nobel Yayın, Ankara. |
Behnke, A. ve Robert, S. (2001). Kinetic Anatomy. Champaign, Human Kinetics, USA. |
Kanbir, O. (2007). İnsan Anatomisi: Hareket Sistemi. Ekin Kitapevi Yayınları, Bursa. |
Delavier, F. (2001). Strength Training Anatomy: Your illustrated guide to muscles at work. Champaign. Human Kinetics, USA. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
|
3 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
4 | |||||
2 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
5 | |||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
5 | |||||
4 |
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
3 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
3 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
2 | |||||
3 |
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 11 | 5 | 55 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 175 |
Genel Toplam | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |