TR EN

EXERCİSE AND NUTRİTİON İN ELDER PERSONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EGY415 EXERCİSE AND NUTRİTİON İN ELDER PERSONS 7 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, yaşlılarda doğru beslenme ile fiziksel aktivitenin önemini açıklayabilecek ve yaşlı bireylere uygun egzersiz türlerini seçebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; tanım ve kavramlar, yaşlılıkta vücudun yapı ve işlevleri, besin öğeleri, yaşlılarda beslenme, fiziksel aktivite ve yaşlılarda fiziksel aktivitenin yararları, kronik hastalıklar ve kronik hastalığı olan yaşlılarda fiziksel aktivite ve yaşlılarda fiziksel aktiviteyi arttırmak için önerilen motivasyon yöntemleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yaşlılık ve fiziksel aktiviteye ilişkin temel kavramları tanımlar
Yaşlılarda alınması gereken besin öğelerini ve miktarlarını açıklar
Yaşlılarda doğru beslenmenin ve fiziksel aktivitenin önemini açıklar
Yaşlılar için uygulanabilecek fiziksel aktivite türlerini açıklar
Yaşlılarda, bireyin özelliklerine göre en uygun egzersiz türünü seçer

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme ve yaşlılığın tanımı Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yaşlılıkta vücudun yapı ve işlevlerinde oluşan değişiklikler Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Besin öğeleri; proteinler, karbonhidratlar, yağlar, vitaminler ve mineraller, su, posa ve lif Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
4 Literatür tarama Yaşlılarda beslenme; Alınması gereken miktarlar ve yaşlılarda beslenmenin önemi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yaşlılık döneminde beslenme ilkeleri Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
6 Konu ile ilgili makale okuma Yaşlılık Döneminde Enerji İhtiyacı Anlatım, soru cevap ve uygulama grup çalışması
7 Görsel ve yazılı literatür tarama Fiziksel aktivite ve yaşlılarda fiziksel aktivitenin yararları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Yaşlılarda fiziksel aktivite evreleri; ısınma, yüklenme, soğuma Anlatım, soru cevap ve uygulama grup çalışması
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yaşlılarda egzersiz sırasında alınması gereken önlemler ve dikkat edilmesi gereken hususlar Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
11 Literatür taraması ve sunum hazırlama Yaşlılarda fiziksel aktivite türleri; dayanıklılık (aerobik) ve kuvvetlendirme aktiviteleri; öğrenci sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
12 Literatür taraması ve sunum hazırlama Yaşlılarda fiziksel aktivite türleri; esneklik ve denge aktiviteleri, öğrenci sunumları Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
13 Literatür taraması ve sunum hazırlama Yaşlılarda fiziksel aktivite seçimi ve önerilen en ideal egzersiz türleri; öğrenci sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
14 Konuyla ilgili makale okuma Kronik hastalıklar ve kronik hastalığı olan yaşlılarda fiziksel aktivite Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
15 Literatür tarama Yaşlılarda fiziksel aktiviteyi arttırmak için önerilen motivasyon yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Zorba, E. (2006). Yaşam Boyu Spor. Berday yayıncılık, Ankara.
Günay, M., Cicioğlu, İ., Şıktar, E. ve Şıktar, E. (2018). Çocuk, Kadın, Yaşlı ve Özel Gruplarda Egzersiz. Gazi Kitabevi, Ankara
Baysal, A. (2016). Yaşlılıkta Beslenme. Hatiboğlu Kitabevi, Ankara
Westcott, W. ve Baechle, T. (2006). Strength Training for Seniors. Copyrighted Material, UK

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
4
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
4
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
3
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
1
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
3
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
1
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
2
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
2
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0