Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EGY417 | EXERCISE AND SPORTS SCIENCES FIELD APPLICATION | 7 | 4 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, fiziksel uygunluk ve performans ölçüm testlerini uygulama, farklı özelliklerdeki bireylere yönelik egzersiz programı hazırlama ve egzersiz uygulamalarını tüm aşamalarıyla organize etmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; egzersiz ile ilgili faaliyetleri gözlemleme, egzersiz programları içeriğini inceleme, Tesis ve malzeme özelliklerinin yeterliliğini gözlemleme, Tesis kullanımının planlaması ve malzeme temini çalışmalarını yürütme uygulamaları, farklı özelliklerdeki bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ve farklı özelliklerdeki bireylere yönelik önerilen beslenme programları inceleme konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Egzersiz faaliyetleri ile ilgili işleyişi tüm yönleriyle açıklar. |
Tesis kullanımının planlaması ve malzeme kullanımı ile ilgili uygulamaları açıklar. |
Farklı bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili çalışmaları yürütür. |
Fiziksel uygunluk ve performans ölçüm testlerini uygular. |
Performans ve kondisyon ölçümleriyle ilgili sonuçlardan elde ettiği verileri değerlendirir. |
Farklı özelliklerdeki bireylere yönelik egzersiz programı hazırlar. |
Egzersiz uygulamalarını tüm aşamalarıyla organize eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, dersin genel işleyişi hakkında açıklamalar, tesisi tanıma | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
2 | Gözlem raporu hazırlama Egzersiz ile ilgili faaliyetleri (ön hazırlık-egzersiz sırası ve egzersiz sonrası) gözlemleme / günlük-haftalık ve yıllık egzersiz programları içeriğini inceleme Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi | Egzersiz ile ilgili faaliyetleri (ön hazırlık-egzersiz sırası ve egzersiz sonrası) gözlemleme / günlük-haftalık ve yıllık egzersiz programları içeriğini inceleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
3 | Gözlem raporu hazırlama, branşa özgü malzemeleri ve tesisler ile ilgili örnekleri inceleme | Tesis ve malzeme özelliklerinin yeterliliğini gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
4 | Branşa özgü malzemeler ve tesisler ile ilgili örnekleri inceleme | Tesis kullanımının planlaması ve malzeme temini çalışmalarını yürütme uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi |
5 | Toplantı organizasyonu ile ilgili ön hazırlık çalışmaları | Performans ölçüm faaliyetlerini gözlemleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi |
6 | Gözlem raporu hazırlama | Farklı özelliklerdeki bireylere yönelik günlük, aylık ve yıllık egzersiz programlarını inceleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
7 | Gözlem raporu hazırlama ve örnek beslenme programı içeriği inceleme | Farklı özelliklerdeki bireylere yönelik önerilen beslenme programları inceleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Staj dosyası raporunun hazırlanması | Staj danışmanı eşliğinde gözlem raporlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, sunum ve tartışma yöntemi |
10 | Performans ölçüm protokollerini inceleme | Kondisyon ve performans ölçüm uygulamaları ve sonuçların değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi |
11 | Uygulamalara yönelik video ya da örnek egzersiz uygulamaları izleme ve kaynak okuma | Kadınlara ve sedanter bireylere yönelik egzersiz uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi |
12 | Uygulamalara yönelik video ya da örnek egzersiz uygulamaları izleme ve kaynak okuma | Yaşlı bireylere yönelik egzersiz uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi |
13 | Uygulamalara yönelik video ya da örnek egzersiz uygulamaları izleme ve kaynak okuma | Hamile bireylere yönelik egzersiz uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi |
14 | Uygulamalara yönelik video ya da örnek egzersiz uygulamaları izleme ve kaynak okuma | Sporculara yönelik egzersiz uygulamaları ve performans ölçüm faaliyetleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve uygulama yöntemi |
15 | Gözlem raporu hazırlama | Staj raporu ve dosyalarının kontrolü ve teslimi | Soru-cevap ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Günay, M., Cicioğlu, İ., Şıktar, E. ve Şıktar, E. (2018). Çocuk, Kadın, Yaşlı ve Özel Gruplarda Egzersiz. Gazi Kitabevi, Ankara |
Zorba, E. (2006). Yaşam Boyu Spor. Berday yayıncılık, Ankara. |
Kluver, W. (2018). Related Physical Fitness Assessment. ACSM Publishing, U.S. |
Powers, S.K. ve Dodd, S.L. (2018). Her Yönüyle Fitness Ve Sağlıklı Yaşam - Total Fitness and Wellness. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Günay, M., Yazıcı, M., Şıktar ve E., Şıktar, E. (2014). Egzersiz ve Kalp, Gazi Kitap Evi, Ankara. |
Alvar, B., Sell, K. ve Deuster, P. (2017). Essentials of Tactical Strength and Conditioning, Human Kinetics e-book, U.S. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
4 | |||||
4 |
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
|
5 | |||||
2 |
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |