TR EN

OBESITY AND EXERCISE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EGY102 OBESITY AND EXERCISE 2 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, vücut ağırlığı kaybı için kişiye özel uygulanan egzersizin özelliklerini belirleme ve obezite için önerilen egzersizlerle ilgili edindiği bilgileri uygulamalarda kullanma bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Obezite ve fazla kiloluluk, vücut yağ dağılımı, obeziteye neden olan faktörler, vücut yağ yüzdesinin, artmasının sağlık üzerine etkileri, obeziteyi belirlemede kullanılan yöntemler ve testler, obezitenin değerlendirilmesi, obezitenin tedavisi, obezite ve egzersiz, obezitenin önlenmesinde egzersizin önemi, ağırlık kaybı için uygulanan egzersizin süresinin, şiddetinin ve sıklığın belirlenmesi, obezite için egzersiz önerileri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Obezite ve fazla kiloluluk kavramlarını tanımlar (define). (1)
Obeziteye neden olan faktörleri açıklar (describe). (2)
Obezitenin önlenmesinde egzersizin önemini açıklar (describe). (2)
Ağırlık kaybı için kişiye özel uygulanan egzersizin özelliklerini belirler. (identify). (2)
Obezite için önerilen egzersizlerle ilgili edindiği bilgileri uygulamalarda kullanır (use). (3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Görsel ve yazılı kaynak tarama Obezite ve Fazla Kiloluluk Anlatım, soru cevap yöntemi
2 Görsel ve yazılı kaynak tarama Vücut Yağ Dağılımı (elmalar ve armutlar) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
3 Konuya ilişkin makale okuma Obeziteye neden olan faktörler Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili makale özeti çıkarma Vücut Yağ Yüzdesinin Artmasının sağlık üzerine etkileri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
5 Görsel ve yazılı kaynak tarama Obeziteyi belirlemede kullanılan yöntemler ve testler Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
6 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Obezitenin Değerlendirilmesi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
7 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma ve makale okuma Obezitenin Tedavisi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı kaynak tarama Obezite ve Egzersiz Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
10 Konuyla ilgili makale okuma Obezitenin Önlenmesinde Egzersizin Önemi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
11 Obezite hastalarına ilişkin örnek egzersiz programı inceleme Ağırlık kaybı için uygulanan egzersizin süresinin, şiddetinin ve sıklığın belirlenmesi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
12 Literatür taraması ve sunum hazırlama Obezite için egzersiz önerileri Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
13 Literatür taraması ve sunum hazırlama Obezite için egzersiz önerileri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
14 Literatür taraması ve sunum hazırlama Obezite için egzersiz önerileri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
15 Literatür taraması ve sunum hazırlama Obezite için egzersiz önerileri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve gösterip yaptırma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Şentürk, D. (2014). Spor ve Tıp. Nobel Tıp Kitap Evleri, Ankara
Bagchi, D. ve Preuss, H.G. (2012). Obesity: Epidemiology, Pathophysiology, and Prevention. CRC Press, US.
Erkan, N. (2000). Yaşam Boyu Spor. Bağırgan Yayımevi. Ankara
Power, M.L. ve Schulkin J. (2009). The Evolution of Obesity. Johns Hopkins University Press, US.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
0
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
2
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
3
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
2
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
4
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
1
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
3
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 3 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0