TR EN

SPOR SAKATLIKLARI VE SONRASI PERFORMANS YAPILANMASI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EGY427 SPOR SAKATLIKLARI VE SONRASI PERFORMANS YAPILANMASI 7 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MUHAMMED MÜCAHİT ÖZGÜÇ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, antrenman veya müsabaka sırasında oluşan akut yaralanmalarda kullanılan ön tedavi yöntemlerini açıklayabilecek ve uygulayabilecek bilgi-beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Spor Sakatlıklarının nedenleri, ilk yardım ve rehabilitasyonu hakkındaki konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Spor sakatlıklarının nedenlerini açıklar.
Spor sakatlıkları çeşitlerini açıklar.
Spor yaralanmalarına karşı alınacak önlemleri açıklar.
Antrenman veya müsabaka sırasında oluşan akut yaralanmalarda kullanılan ön tedavi yöntemlerini açıklar ve uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - İlk yardım tanımı, amacı, ilk yardım uygulayacak kişide bulunması gereken özellikler Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
2 Görsel ve yazılı kaynak taraması Spor sakatlıkları tanımlamaları, Overuse sendromu Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
3 Konuya ilişkin makale özeti çıkarma Spor sakatlanmalarından korunma yöntemleri Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
4 Konuyla ilişkin kitap bölümü okuma Spor sakatlıklarının akut ve kronik türleri ve nedenleri Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
5 Konuyla ilişkin kitap bölümü okuma Omuz-dirsek sakatlıkları, tanımlamaları, muayene ve tedavi yöntemleri Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
6 Görsel ve yazılı kaynak tarama Spor sakatlıklarında ilkyardım, sporcu muayenesi, soğuk ve sıcak tedavi yöntemleri, bandaj tedavisi yöntemleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap yöntemi ve eşli çalışmaları
7 Görsel ve yazılı kaynak tarama Kalça, diz ve ayak bileği sakatlıkları, tanımlamaları, muayene ve tedavi yöntemleri Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Ara sınav hazırlık çalışmaları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
10 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Spor sakatlıklarına neden olan faktörler, ve sportif aktiviteye geri dönüş Anlatım ve soru cevap yöntemi
11 Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme Spor yaralanmalarında ilk yardım, sargı ve bandajlama teknikleri ve uygulama çalışmaları Anlatım ve soru cevap yöntemi, eşli çalışmalar
12 Video izleme Sportif rehabilitasyonda hedefler, programlar, sportif ısınma ve soğuma teknikleri Anlatım, soru cevap ve gösteri yöntemi
13 Konuya ilişkin makale özeti çıkarma Spor sakatlıklarının akut ve kronik türleri ve nedenleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
14 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Spor sakatlıkları, biyomotor özelliklerin (kuvvet, dayanıklılık, esneklik vb.) sakatlıklardan korunmadaki önemi Anlatım ve soru cevap yöntemi
15 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Final sınav hazırlık çalışmaları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Şentürk, D. (2014). Spor ve Tıp. Nobel Tıp Kitap Evleri, Ankara.
Kanyon, T. A. (2000). Spor Hekimliği. Gata Basım Evi, Ankara.
Grıffıth, H. W. (2000). Spor Sakatlıkları Rehberi, (çev. Şamil Erdoğan). Birol Basın Yayın Dağıtım Ve Ticaret A.Ş., İstanbul.
ORAL, O., ve BAKAN, K. (2005). Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları. Ergün Yayın Evi, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
2
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
2
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
4
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
1
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
3
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
3
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
1
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
2
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
2
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
2
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 6 3 18
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 3 15
Ödev 5 2 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 2 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 59 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0