TR EN

SPORTS PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY210 SPORTS PSYCHOLOGY 4 2 2 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, psikoloji biliminin, sportif performans gelişimi üzerine etkilerini açıklayabilme, mental antrenman yöntemlerini temel düzeyde uygulayabilme ve psikoloji alanında edindiği temel bilgileri, sporcuların performanslarını arttırmak için kullanabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Spor psikolojisi alanı, konuları; sporda kişilik, motivasyon, uyarılmışlık, stres ve kaygı; yarışma ve karşılaşma psikolojisi, grup ve takım dinamikleri, grup sargınlığı, sporda liderlik ve iletişim, psikolojik beceri antrenmanları, dikkat, algı, odaklanma, sportif performansı olumsuz etkileyen süreçler: tükenmişlik, sürantrenman, sağlıksız davranışlar, bağımlılık, şiddet ve saldırganlık konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Spor psikolojisi alanına ilişkin temel kavramları tanımlar.
Psikoloji biliminin, sportif performans gelişimi üzerine etkilerini açıklar.
Mental antrenman yöntemlerini temel düzeyde uygular.
Psikoloji alanında edindiği temel bilgileri, sporcuların performanslarını arttırmak için kullanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Spor Psikolojisinin Temel Kavramları, Alan ve Konuları, Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Kişilik ve Spor Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Grup Çalışması
3 Literatür tarama ve video izleme Spor ve Motivasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Uygulamalı Grup Çalışması
4 Konu ile ilgili makale okuma Konsantrasyon, Dikkat ve Odaklanma Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Grup Çalışması
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Hedef Belirleme Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi
6 Literatür tarama Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Grup Çalışması
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Grup ve Takım Dinamikleri, Grup Sargınlığı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Sporda Liderlik ve İletişim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Grup Çalışması
10 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve literatür tarama Yarışma ve Karşılaşma psikolojisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Uygulamalı Grup Çalışması
11 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve literatür tarama Psikolojik Beceri Antrenmanları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Uygulamalı Grup Çalışması
12 Literatür tarama Spor Sakatlıkları ve Psikolojisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi
13 Konu ile ilgili makale okuma ve video izleme Bağımlılık ve Sağlıksız Davranışlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi
14 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Tükenmişlik ve Sürantrenman Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Sporda Saldırganlık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Weinberg, R.S. ve Gould, D. (2015). Spor ve Egzersiz Psikolojisinin Temelleri. Ed. Mustafa Şahin, Ziya Koruç. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Doğan, O. (2015). Spor Psikolojisi. Nobel Kitabevi, Ankara.
Yeltepe Ercan, H. (2013). Spor ve Egzersiz Psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Konter, E. (2006). Sporda Karşılaşma Psikolojisi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Aktepe, K. (2013). Sporda Zihinsel Antrenman. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the concepts of recreation area
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
1
2
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
1
2
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
2
2
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
1
3
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
2
4
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
3
2
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
1
2
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
1
2
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
2
3
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 8 48
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 199
Total Workload of the Course Unit 199
Workload (h) / 25.5 7,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0