TR EN

RECREATION IN DIFFERENT CULTURES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY423 RECREATION IN DIFFERENT CULTURES 7 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT ULUKAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, Rekreasyon uygulamalarının farklı toplum ve kültürler üzerindeki etkilerini tartışabilecek ve Rekreasyon alanında yürütülen projelerin sosyo-kültürel etkilerini inceleyebilecek bilgiyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Kültür kavramının kavramsal ve tarihsel çerçevesi, Etnisite ve çokkültürlülük, Rekreasyon olgusuna makro çevre yaklaşım, Rekreasyon ve kültür, Rekreasyona katılım ve toplumsal sınıf, Rekreasyona katılım ve toplumsal cinsiyet, Farklı toplumlarda rekreasyon, Rekreasyon projelerinin sosyo-kültürel analizi konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Rekreasyon ve kültür ile ilgili temel kavramları tanımlar
Milli kültür rekreasyonu ile milletlerarası kültür rekreasyonu arasındaki farklılıkları açıklar
Toplumsal sınıf ve toplumsal cinsiyet olgularını rekreasyon kavramıyla ilişkilendirir
Rekreasyon uygulamalarının farklı toplum ve kültürler üzerindeki etkilerini tartışır
Rekreasyon alanında yürütülen projelerin sosyo-kültürel etkilerini inceler

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Kültür kavramının kavramsal ve tarihsel çerçevesi. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
2 PPT Dosyası, Video Etnisite ve çokkültürlülük. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 PPT Dosyası, Video Rekreasyon olgusuna genel yaklaşım. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 PPT Dosyası, Video Rekreasyon olgusuna makro çevre yaklaşımı (Toplum, kültür, Aile, Yaş, Cinsiyet, Din, Sosyo-Ekonomik Durum) Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 PPT Dosyası, Video Rekreasyona katılım ve toplumsal sınıf. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 PPT Dosyası, Video Milli kültür ve milletlerarası kültür rekreasyonu. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 PPT Dosyası, Video Rekreasyon ve kültür. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 PPT Dosyası, Video Rekreasyona katılım ve toplumsal cinsiyet. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 PPT Dosyası, Video Farklı toplumlarda rekreasyon (Doğu toplumları) Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 PPT Dosyası, Video Farklı toplumlarda rekreasyon (Batı toplumları) Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
12 PPT Dosyası, Video Türkiye’de kültürel rekreasyon Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 PPT Dosyası, Video Rekreasyon projelerinin sosyo-kültürel analizi. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
14 PPT Dosyası, Video Rekreasyon projelerinin sosyo-kültürel analizi. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
15 PPT Dosyası, Video Yarıyıl sonu sınav hazırlığı. Soru-cevap ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ed. Karaküçük S. (2016). Rekreasyon Bilimi. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ed. Yaylı A. (2014). Rekreasyona Giriş. Detay Yayıncılık, Ankara.
Doytcheva M. (2016). Çokkültürlülük. İletişim Yayınları, İstanbul.
Yanık C. (2013). Dünya’da ve Türkiye’de Çokkültürlülük. Sentez Yayınları, Ankara.
Driskell J. A. And Wolinsky I. (2009). Nutrinational Concerns Recreation Exercise and Sport. CRC Press, New York.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the concepts of recreation area
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
4
2
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
5
2
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
5
2
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
4
3
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
4
4
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
5
2
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
5
2
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
5
2
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
5
3
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0