Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY418 | RECREATION CAREER PLANNING AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT | 8 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, rekreasyon alanında kariyer planı yapabilme ve bu alanda hizmet veren spor örgütlerinde insan gücünün verimli kullanılması, iş gören beklentilerinin karşılanması ve sürekli gelişimlerinin sağlanması ile ilgili süreçleri analiz etme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, rekreasyon alanında kariyer yönetimini, insan kaynaklarının işlevleri ve planlama sürecini kullanarak, işe alım, performans ölçme, işe alım mülakatları ve özgeçmiş hazırlama, rekreasyonun hizmet verdiği alanlarda yaşanan problemleri analitik yöntemlerle belirleme, çözüm önerileri sunma sürecini değerlendirme ve hazırlık yapma konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kariyer yönetimi ile ilgili kavramları tanımlar |
Kariyer planlamada, İnsan kaynakları bölümünün kurum içindeki önemini açıklar |
Rekreasyon işletmelerinde iş gücü sağlayan personelin sahip olması gereken özellikleri açıklar |
İnsan kaynakları departmanında işe alım kriterlerini ve mülakat tekniklerini uygular |
Rekreasyon alanındaki işletmelerin insan gücünün verimli kullanılması, iş gören beklentilerinin karşılanması ve sürekli gelişimlerinin sağlanması ile ilgili süreçleri analiz eder |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme. Kişilik, benlik algısı ve temel kavramlar | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Kariyer Yönetiminin işlevleri ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Kariyer Yönetiminde Modelleme | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
4 | Literatür tarama | İnsan Kaynakları Yönetimi Tarihsel Gelişim Süreci. | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Konu ile ilgili makale okuma | İnsan Kaynakları Yönetimi Amaç ve Özellikleri. | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Literatür tarama | İş Analizi ve İş Tanımları, İş Gören Bulma ve Seçme. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Rekreasyon İşletmelerinde Personel ihtiyacı nitelikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve bireysel çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili makale okuma | Oryantasyon Süreci | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı bireysel çalışma |
10 | Konu ile ilgili örnek olay inceleme | Rekreasyonda Eğitim Yönetimi ve Kariyer Geliştirme. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
11 | Konu ile ilgili örnek olay inceleme | Rekreasyon işletmelerinde Performans Performans Değerleme, İş Değerlemesi ve Ücret Yönetimi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, uygulamalı grup ve bireysel çalışmalar |
12 | Konu ile ilgili video izleme | Rekreasyon İşletmelerinde İnsan Kaynakları Örnek Olay çözümleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma grup çalışma |
13 | Konu ile ilgili makale okuma | İnsan Kaynakları Departmanı İşe Alım Kriterlerinin Oluşturulması ve Mülakat Teknikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma Yöntemi ve grup çalışması |
14 | Köşe yazısı okuma ve özet çıkarma | Özgeçmiş hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, örnek olay analizi ve grup çalışmaları |
15 | Konu ile ilgili kampanya araştırmaları | Rekreasyonda Kariyer Planlamada Modelleme Öğrenci proje sunumları | Anlatım, soru-cevap, tartışma örnek olay analizi, grup çalışmaları, |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ekenci G., İmamoğlu AF.(2012). Spor İşletmeciliği. Nobel Yayınevi, Ankara |
Aykaç B. (1999). İnsan Kaynakları Yönetimi ve İnsan Kaynaklarının Stratejik Planlanması. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara |
Şimşek MŞ., Öge HS.(2011). İnsan Kaynakları Yönetimi. 4. Baskı. Eğitim Kitabevi, Ankara |
Geylan R., Zümrüt H. (2013). İnsan Kaynakları Yönetimi. Hediyem Kitapevi, Ankara |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the concepts of recreation area
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
|
4 | |||||
2 |
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
|
5 | |||||
2 |
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
|
4 | |||||
2 |
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
|
5 | |||||
3 |
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
|
5 | |||||
4 |
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
|
4 | |||||
2 |
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
|
4 | |||||
2 |
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
|
5 | |||||
2 |
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
|
4 | |||||
3 |
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |