TR EN

INTRODUCTION TO BASIC ACCOUNTING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY216 INTRODUCTION TO BASIC ACCOUNTING 4 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Tek düzen hesap planı çerçevesinde muhasebe kayıtları ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmak.
Contents of the Course Unit: Muhasebenin tanımı, önemi ve muhasebe bilgi kullanıcıları, bilançonun tanımı ve bilanço eşitliği, yevmiye defteri, defteri kebir, hesap kavramı, çift taraflı kayıt yönteminin işleyiş kuralı, tek düzen hesap planının yapısı, dönen varlıklar, mal alış ve satış kayıtları, kdv işlemleri ve kdv tahakkuk kayıtları, senetli, senetsiz alacaklar ve borçlar, duran varlıklar, alış ve satış iadeleri, alış ve satış iskontoları, mizan, satılan malın maliyetinin hesaplanması konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mali tablo, yevmiye defteri, defteri kebir ve mizanı ayırt eder
Aktif, pasif hesapları ve bu hesapların işleyiş kurallarını kavrar.
Borç ve alacak ilişkisini kavrar.
Muhasebe kayıtlarını uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Muhasebenin tanımı, önemi ve muhasebe bilgi kullanıcıları Anlatma Yöntemi
2 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması Bilançonun tanımı ve bilanço eşitliği Anlatma Yöntemi
3 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması Yevmiye defteri, defteri kebir Anlatma Yöntemi
4 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması Hesap kavramı, çift taraflı kayıt yönteminin işleyiş kuralı Anlatma Yöntemi
5 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması Tek düzen hesap planının yapısı Anlatma Yöntemi
6 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması, örnek çözümü yapılması Dönen varlıklar Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
7 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması, örnek çözümü yapılması Mal alış ve satış kayıtları Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması, örnek çözümü yapılması Mali Tablolar (Bilânço ve Kar/Zarar Tablosu) Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
10 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması, örnek çözümü yapılması Mali Nitelikli İşlemlerin Tablolar Üzerinde İzlenmesi Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
11 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması, örnek çözümü yapılması Muhasebe İşlemlerine Ait Sayısal Örnekler Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
12 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması, örnek çözümü yapılması Alış ve Satış iadeleri Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
13 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması, örnek çözümü yapılması Mizan Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
14 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması, örnek çözümü yapılması Satılan malın maliyetinin hesaplanması Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
15 Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması, örnek çözümü yapılması Genel Tekrar Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Spor Muhasebesi, Kepoğlu, A., Mungan Ay, S., Öcalmaz S., Spor Yayınevi ve Kitabevi, Ankara,2018.
DORUKKAYA, Ş. Türkiye’de Futbol Kulüplerinin Şirketleşmesi, Halka Açılması, Finansmanı ve Vergileme, Dünya Yayıncılık,
SEVİLENGÜL, O. (2016), Genel Muhasebe, Ankara:Gazi Kitabevi
UYSALl, T. ŞENLİK, M.(2013), Genel Muhasebe, İstanbul: Seçkin Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
2
Student will be able to describe the theories of sports management science.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
2
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
2
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
3
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
4
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
2
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
2
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
3
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 54
Total Workload of the Course Unit 54
Workload (h) / 25.5 2,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0