Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY329 | SPORTS LAW | 5 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ONUR KORU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrencilere; ulusal ve uluslararası spor hukuku mevzuatı çerçevesinde, hukuksal işleyişi yorumlayabilecek bilgiyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; spor hukuku ile ilgili tanım ve kavramlar, türkiye’de spor teşkilatlanması ve bakanlığın kurulması, spor örgütlerinin hukuksal niteliği ve hiyerarşik ilişkisi, tff’nin kuruluşu, özellikleri ve diğer örgütlerden farkı, spor kulüplerinin tanıtılması, sporcuların çalışma koşulları ve mevzuatı, spor hukuku uyuşmazlıklarının çözüm yollarına genel bakış, spor kulüpleri ve mevzuatının incelenmesi konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Spor hukuku alanı ile ilgili kavramları tanımlar. |
Sportif faaliyetler sırasında oluşabilecek hukuksal ihtilaf durumlarında, mevzuata ilişkin maddeleri açıklar. |
Sportif faaliyetleri kapsayan uygulamalardaki hukuki uyuşmazlıkların çözüm yollarını seçer. |
Ulusal ve uluslararası spor hukuku mevzuatı çerçevesindeki yargısal işleyişi yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Spor Hukuku Kavramı, Tarihsel Doğuşu Ve Örgütsel Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Literatür Taraması | Sporun Geçirdiği Aşamalar Ve Hukukla Tanışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Türkiye Spor Bakanlığı Resmi Sitesi İncelemesi | Türkiye’de Spor Teşkilatlanması Ve Bakanlığın Kurulması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Konuya İlişkin Makale Okuma | Spor Örgütlerinin Hukuksal Niteliği Ve Hiyerarşik İlişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Türkiye Futbol Federasyonu Resmi Sitesi İncelemesi | TFF’nin Kuruluşu, Özellikleri Ve Diğer Örgütlerden Farkının incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Haber Araştırması | TFF Statüsünün Ayrıntılı İncelenmesi Ve Dünya Mevzuatındaki Yeri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Literatür Tarama | Spor Kulüplerinin Tanıtılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Spor Kulüplerinin Resmi Sitelerinin İncelenmesi | Spor Kulüpleri Ve Mevzuatının İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Mevzuatın ilgili maddelerini okuma | Sporcuların Çalışma Koşulları Ve Mevzuatı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Konuya İlişkin Makale Okuma | Profesyonel Sporcu Ve Amatör Sporcu Statüsü Ve Çalışma Koşulları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Literatür Tarama | Dopingle Mücadele Ve Şiddet Mevzuatının İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Konuya İlişkin Makale Özeti Çıkarma | Spor Hukuku Uyuşmazlıklarının Çözüm Yollarına Genel Bakış | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Örnek Vaka İncelemesi | Örnek Olayla Birlikte Spor Tahkim Ve Spor Ceza Mahkemeleri Yargısal Sürecinin İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Grup Çalışması |
15 | Örnek Vaka İncelemesi | Örnek Olayla Birlikte Spor Tahkim Ve Spor Ceza Mahkemeleri Yargısal Sürecinin İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Üçışık, H. F. (2017). Spor Hukuku, Ötüken Yayın Evi, İstanbul |
Berberoğlu, Yenipınar F. (2018). Spor Hukuku, Seçkin Kitap Evi, İstanbul |
Gerçekler, H. (2015). Spor Hukuku, Seçkin Yayın Evi, İstanbul |
Gardiner, S., O'Leary, J., Welch, R., Boyes, S., Naidoo, U. (2012). Sports Law, Routledge, Oxon, UK |
Günal, A. N., Küçükgüngör, E. (2011). Türk Spor Hukukunun Genel Esasları ve İlgili Mevzuat, Yetkin Yayınları, İstanbul |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of sports management science.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
|
4 | |||||
4 |
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
|
3 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |