Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SYY329 | SPOR HUKUKU | 5 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ONUR KORU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, öğrencilere; ulusal ve uluslararası spor hukuku mevzuatı çerçevesinde, hukuksal işleyişi yorumlayabilecek bilgiyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; spor hukuku ile ilgili tanım ve kavramlar, türkiye’de spor teşkilatlanması ve bakanlığın kurulması, spor örgütlerinin hukuksal niteliği ve hiyerarşik ilişkisi, tff’nin kuruluşu, özellikleri ve diğer örgütlerden farkı, spor kulüplerinin tanıtılması, sporcuların çalışma koşulları ve mevzuatı, spor hukuku uyuşmazlıklarının çözüm yollarına genel bakış, spor kulüpleri ve mevzuatının incelenmesi konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Spor hukuku alanı ile ilgili kavramları tanımlar. |
Sportif faaliyetler sırasında oluşabilecek hukuksal ihtilaf durumlarında, mevzuata ilişkin maddeleri açıklar. |
Sportif faaliyetleri kapsayan uygulamalardaki hukuki uyuşmazlıkların çözüm yollarını seçer. |
Ulusal ve uluslararası spor hukuku mevzuatı çerçevesindeki yargısal işleyişi yorumlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Spor Hukuku Kavramı, Tarihsel Doğuşu Ve Örgütsel Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Literatür Taraması | Sporun Geçirdiği Aşamalar Ve Hukukla Tanışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Türkiye Spor Bakanlığı Resmi Sitesi İncelemesi | Türkiye’de Spor Teşkilatlanması Ve Bakanlığın Kurulması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Konuya İlişkin Makale Okuma | Spor Örgütlerinin Hukuksal Niteliği Ve Hiyerarşik İlişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Türkiye Futbol Federasyonu Resmi Sitesi İncelemesi | TFF’nin Kuruluşu, Özellikleri Ve Diğer Örgütlerden Farkının incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Haber Araştırması | TFF Statüsünün Ayrıntılı İncelenmesi Ve Dünya Mevzuatındaki Yeri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Literatür Tarama | Spor Kulüplerinin Tanıtılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Spor Kulüplerinin Resmi Sitelerinin İncelenmesi | Spor Kulüpleri Ve Mevzuatının İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Mevzuatın ilgili maddelerini okuma | Sporcuların Çalışma Koşulları Ve Mevzuatı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Konuya İlişkin Makale Okuma | Profesyonel Sporcu Ve Amatör Sporcu Statüsü Ve Çalışma Koşulları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Literatür Tarama | Dopingle Mücadele Ve Şiddet Mevzuatının İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Konuya İlişkin Makale Özeti Çıkarma | Spor Hukuku Uyuşmazlıklarının Çözüm Yollarına Genel Bakış | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Örnek Vaka İncelemesi | Örnek Olayla Birlikte Spor Tahkim Ve Spor Ceza Mahkemeleri Yargısal Sürecinin İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Grup Çalışması |
15 | Örnek Vaka İncelemesi | Örnek Olayla Birlikte Spor Tahkim Ve Spor Ceza Mahkemeleri Yargısal Sürecinin İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi ve Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Üçışık, H. F. (2017). Spor Hukuku, Ötüken Yayın Evi, İstanbul |
Berberoğlu, Yenipınar F. (2018). Spor Hukuku, Seçkin Kitap Evi, İstanbul |
Gerçekler, H. (2015). Spor Hukuku, Seçkin Yayın Evi, İstanbul |
Gardiner, S., O'Leary, J., Welch, R., Boyes, S., Naidoo, U. (2012). Sports Law, Routledge, Oxon, UK |
Günal, A. N., Küçükgüngör, E. (2011). Türk Spor Hukukunun Genel Esasları ve İlgili Mevzuat, Yetkin Yayınları, İstanbul |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
|
2 | |||||
2 |
Spor yönetim biliminin kuramlarını açıklar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor örgütlerine ilişkin mevzuatları yorumlar.
|
3 | |||||
2 |
Yönetim fonksiyonunu oluşturan temel bileşenler çerçevesinde edindiği bilgi birikimi ile spor organizasyonlarının ve spor örgütlerinin işleyişini tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kamu, özel ve sivil toplum kuruluşlarının bünyesinde yer alan spor örgütlerine ait faaliyetleri inceler ve bu faaliyetlere ilişkin insan kaynakları, pazarlama ve finansal ihtiyaçları belirler
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor işletmeciliği alanında; spor organizasyonunun finansal, pazarlama ve yönetsel karar alma süreçlerinde, olası problemlerin çözümüne yönelik eğitim, yönetim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
3 | |||||
2 |
Spor örgütlerinin yönetsel süreçlerini etkileyen çevresel faktörleri analiz eder.
|
5 | |||||
3 |
Spor örgütlerindeki personel ve süreç yönetimine ilişkin güncel uygulamalara ait değerlendirme sonuçlarını; bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
4 | |||||
4 |
Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarını düzenleyen ve yürüten kamu kurum ve kuruluşlarının; yönetim süreci ve yapısının boyutlarını analiz eder.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında liderlik rolünü üstlenerek; proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerekliliği olan yönetme becerilerini farklı yönetsel yetkinlikler çerçevesinde geliştirmeye açık ve ilgili olur.
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
4 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; spor yöneticiliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
|
3 | |||||
2 |
Spor işletmelerinin yönetim süreçlerinde ortaya çıkabilecek olası sorunları etik değerler çerçevesinde çözümler.
|
3 | |||||
3 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü, sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar tasarlar.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |