TR EN

CRITICAL MEDIA LITERACY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
THY105 CRITICAL MEDIA LITERACY 1 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; medya metinlerini eleştirel bir gözle değerlendirmeyi, medyadan gelen mesajlara karşı farkındalık kazandırmayı ve öğrencilerin medya karşısında pasif değil, aktif okuyucu olmasını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Medya metinlerinin üretim sürecini ve bileşenlerini Türk basınından örnek medya metinleri üzerinden analiz ederek verilen mesajların ve alt metinlerin anlamını ortaya çıkarmak, medya- izleyici ilişkisini sorgulamak, medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkilerini irdelemek bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Medya okuryazarlığı ile ilgili tanım ve kavramları dünyada ve Türkiye’de yapılan çalışmalarla örneklendirerek açıklar.
Medya metinlerinin okunmasına ilişkin geliştirilen iletişim kuramlarını sözel ve/veya yazılı iletişim becerilerini kullanarak ayırt eder.
Farklı eleştirel yaklaşımları kullanarak toplumsal olayların ve aktörlerin medyada temsilini yorumlar.
Medya metinlerinin üretim ve tüketim süreçlerini eleştirel bakış açısıyla tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Medya kuruluşlarında üretim ve tüketim süreci. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Medya okuryazarlığı, eleştirel medya okuryazarlığı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Eleştirel pedagoji: Kavramlar ve tarihsel gelişim. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Öğrenci Araştırma – Kitap Okuma Medya okuryazarlığı: Kavramlar, tarihsel gelişim. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Medya okuryazarlığı kuramları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma Dünyada medya okuryazarlığı çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma Türkiye'de medya okuryazarlığı. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Medyada toplumsal cinsiyet. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Medyada çocuk, gençlik ve yaşlılığın sunumu. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Medyada sınıf temsiller. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Medyada milliyetçilik ve etnik grupların temsili. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma Medyada dinin temsili Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma Medyada mekan temsilleri: İstanbul-Anadolu karşılaştırması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Şimşek, M. Cinman ve N. Türkoğlu, (2011). Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Parşömen Yayınları.
Bek, M. Gencel ve M. Binark, (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık
Öncel Taşkıran, N. (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş, İstanbul: Beta Yayınları
Silverblatt, A. Ferry, J. and Finan, B. (1998). Critical Approaches to Media Literacy: A Handbook for Students and Teachers, Oxford: Routledge

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
5
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
1
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
4
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
0
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
0
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
0
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
0
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
0
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 7 49
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 7 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 180
Total Workload of the Course Unit 180
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0