TR EN

EDITING TECHNIQUES ON TV PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
THY213 EDITING TECHNIQUES ON TV 3 4 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi FERHAT ZENGİN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere kurgu teknikleri ile temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini, Adobe Promiere Pro CC programı ile yapılacak olan çeşitli kurgu teknikleri uygulamaları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kurgunun tarihi ve teknolojisini tanımlar.
Temel kurgu kullanım tekniklerini tanımlar.
Adobe Promiere Pro CC programı ile uygulama yapar.
Profesyonel bir çalışmada kurgunun televizyon programlarındaki rolünü ayırt eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma. Dersin içerik ve yönteminin anlatılması; kullanılacak araç ve gereçlerin tanıtılması. Anlatma tekniği
2 Kitap Okuma, Görsel kaynak izleme Görüntünün oluşması ile birlikte kurgunun tarihsel gelişimi. Kurgunun temel ilkeleri, terimleri ve kavramlarının açıklanması. Anlatma Tekniği (Kurgunun kavramsal ve kuramsal gelişmelerinin görsel örneklerle birlikte sunulması.)
3 Kitap Okuma Kurgu Programları hakkında bilgiler verilmesi, Sinema ve Tv'de kullanılan kurgu programlarının tanıtılması. Anlatma Tekniği (Önemli kurgu programları ve bu programların arayüzlerinin görüntülü olarak incelenmesi.)
4 Kitap Okuma Görüntü formatları ve bu formatların oluşumunun kurgu programları açısından öneminin aktarılması. Temel görüntü formatları hakkında bilgi verilmesi. Anlatma Tekniği (Kameraların kayıt araçları ve formatları hakkında örneklerin sunulması.)
5 Kitap Okuma Kullanılacak olan kurgu programı arayüzünün ve diğer önemli kullanım araçlarının bilgisinin verilmesi. Programın etkin kullanılması için gerekli bilgilerin aktarılması. Anlatma, Örnek Gösterip Uygulama Tekniği (Adobe Promiere Pro kurgu programı üzerinden uygulamanın yapılması.)
6 Öğrenci ödev hazırlama Kurgu programında temel kurgu uygulaması: Görüntü içe aktarma (import), Kesme (Cut), Dışa aktarma (export). Uygulama. Anlatma, Örnek Gösterip Uygulama Tekniği (Adobe Promiere Pro kurgu programı üzerinden uygulamanın yapılması.)
7 Öğrenci ödev hazırlama Kurgu programında temel kurgu uygulaması: Ses ve efekt ekleme, ayarlama. Sesi etkin kullanma teknikleri. Uygulama. Anlatma, Örnek Gösterip Uygulama Tekniği (Adobe Promiere Pro kurgu programı üzerinden uygulamanın yapılması.)
8 - ARA SINAV -
9 Öğrenci ödev hazırlama Kurgu programında temel kurgu uygulaması: Efekt ekleme ve renk düzenleme. Uygulama. Anlatma, Örnek Gösterip Uygulama Tekniği (Adobe Promiere Pro kurgu programı üzerinden uygulamanın yapılması.)
10 Öğrenci ödev hazırlama Kurgulanan görüntü ve seslerin dışa aktarımında önemli bilgilerin aktarımı, farklı formatlarda görüntü alımı. Uygulama. Anlatma, Örnek Gösterip Uygulama Tekniği (Adobe Promiere Pro kurgu programı üzerinden uygulamanın yapılması.)
11 Öğrenci ödev hazırlama Sinema filmi ve televizyon dizilerinde kurgu teknikleri. Anlatma, Tartışma Tekniği (Profesyonel örnek işler analiz edilecek ve tartışılacak.)
12 Öğrenci ödev hazırlama Belgesel, kısa film, müzik klibi, haber gibi türlerin kurgu teknikleri. Anlatma, Tartışma Tekniği (Profesyonel örnek işler analiz edilecek ve tartışılacak.)
13 Öğrenci ödev hazırlama Uygulama Bireysel Çalışma.
14 Öğrenci ödev hazırlama Uygulama Bireysel Çalışma.
15 Öğrenci ödev hazırlama Uygulama Bireysel Çalışma.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Eisenstein, S. (2000), Film Duyumu, İstanbul: Payel Yayınları.
Aleksey Sokolov (2006), Sinema ve Televizyonda Görüntü Kurgusu, İstanbul: Agora Yayınevi.
Rosenberg, John (2011) The Healthy Edit. Creative Editing Techniques for Perfecting Your Movie, Elsevier, Focal Press

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 100
TOPLAM 1 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
0
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
0
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
0
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
0
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
5
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
5
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
5
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
3
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
4
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 4 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0