Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
THY218 | MEDIA AUDIENCE THEORIES | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İPEK GÜRKAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, izleyici kavramını tanımlayarak iletişim araştırmaları içerisinde izleyici araştırmalarının yerini ortaya koymak ve izleyici araştırmaları başlığı altında toplanan model/kuram ve yaklaşımları eleştirel bir gözle irdelemektir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; iletişim araştırmaları içerisinde izleyici araştırmalarının yeri ve önemi, izleyici kavramının tanımları ve izleyiciye ilişkin yaklaşımlar, anaakım iletişim araştırmaları içerisinde izleyici araştırmaları, İngiliz kültürel çalışmaları ve alımlama analizi ile izleyici ölçümü (reyting) oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İzleyiciye ilişkin farklı kavramsallaştırmaları bilir. |
İzleyiciyi tanımlayabilir. |
İzleyici araştırmaları ile iletişim araştırmaları arasındaki ilişkiyi kavrar |
Aktif izleyici ve etkin izleyici kavramlarını bilir. |
Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımını kavrar. |
Kültürel Çalışmaları bilir. |
Bağımlılık Kuramını bilir. |
Reytingi tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders içeriği hakkında bilgilendirme İzleyici kavramı ve izleyici araştırmalarına giriş | Anlatım |
2 | Kitap okuma | İletişim araştırmaları içerisinde izleyici merkezli araştırmalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Aktif izleyici tezi ve Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Kullanımlar ve Etkiler Modeli Bağımlılık Kuramı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Öğrenci Araştırma - Kitap okuma | Kullanımlar ve Bağımlılık Modeli Beklenti – Değer Yaklaşımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | Rosengren’in genel modeli | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Kitap okuma | Renckstorf’un Toplumsal Eylem Modeli Izleyici alımlaması ve Çözümlemesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Öğrenci Ödev Hazırlama - Kitap okuma | Izleyicinin ulaşması, seçimi ve beğenisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Kültürel Çalışmalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Stuart Hall ve Kodlama - Kodaçımlama | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Etkin izleyici kuramı ve David Morley | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | John Fiske ve Popüler Kültür/Kitle kültürü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Kitap okuma | Raymond Williams ve Televizyon Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Kitap okuma | Reyting ve İzleyici Ölçümlemeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Özer, Ö. (2016). Doyumun Öyküsü: Twitter Örneğinde Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Yapılan Araştırmalar. Literatürk. Özsoy, A. (2011). Televizyon ve İzleyici. Ütopya. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
|
4 | |||||
2 |
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
|
4 | |||||
3 |
Explain basic concepts regarding communication sciences.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
|
5 | |||||
2 |
Associate knowledge and facts in the field with
Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
|
0 | |||||
2 |
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create creative contents in the field.
|
0 | |||||
2 |
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
|
0 | |||||
2 |
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
|
0 | |||||
2 |
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
|
0 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
|
0 | |||||
3 |
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
|
0 | |||||
2 |
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |