TR EN

MEDIA AUDIENCE THEORIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
THY218 MEDIA AUDIENCE THEORIES 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İPEK GÜRKAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, izleyici kavramını tanımlayarak iletişim araştırmaları içerisinde izleyici araştırmalarının yerini ortaya koymak ve izleyici araştırmaları başlığı altında toplanan model/kuram ve yaklaşımları eleştirel bir gözle irdelemektir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; iletişim araştırmaları içerisinde izleyici araştırmalarının yeri ve önemi, izleyici kavramının tanımları ve izleyiciye ilişkin yaklaşımlar, anaakım iletişim araştırmaları içerisinde izleyici araştırmaları, İngiliz kültürel çalışmaları ve alımlama analizi ile izleyici ölçümü (reyting) oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İzleyiciye ilişkin farklı kavramsallaştırmaları bilir.
İzleyiciyi tanımlayabilir.
İzleyici araştırmaları ile iletişim araştırmaları arasındaki ilişkiyi kavrar
Aktif izleyici ve etkin izleyici kavramlarını bilir.
Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımını kavrar.
Kültürel Çalışmaları bilir.
Bağımlılık Kuramını bilir.
Reytingi tanımlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ders içeriği hakkında bilgilendirme İzleyici kavramı ve izleyici araştırmalarına giriş Anlatım
2 Kitap okuma İletişim araştırmaları içerisinde izleyici merkezli araştırmalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Aktif izleyici tezi ve Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Kullanımlar ve Etkiler Modeli Bağımlılık Kuramı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Öğrenci Araştırma - Kitap okuma Kullanımlar ve Bağımlılık Modeli Beklenti – Değer Yaklaşımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma Rosengren’in genel modeli Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Kitap okuma Renckstorf’un Toplumsal Eylem Modeli Izleyici alımlaması ve Çözümlemesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Öğrenci Ödev Hazırlama - Kitap okuma Izleyicinin ulaşması, seçimi ve beğenisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Kültürel Çalışmalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Stuart Hall ve Kodlama - Kodaçımlama Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Etkin izleyici kuramı ve David Morley Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma John Fiske ve Popüler Kültür/Kitle kültürü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kitap okuma Raymond Williams ve Televizyon Teorisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Kitap okuma Reyting ve İzleyici Ölçümlemeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özer, Ö. (2016). Doyumun Öyküsü: Twitter Örneğinde Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Yapılan Araştırmalar. Literatürk. Özsoy, A. (2011). Televizyon ve İzleyici. Ütopya.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
4
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
4
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
5
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
0
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
0
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
0
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
0
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
0
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0