Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
THY216 | TELEVISION SCRIPTWRITING | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi FERHAT ZENGİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrencilere televizyon ve sinema sektöründe kullanılacak reklam, öykü, kısa film ve televizyon metinleri gibi farklı türlerdeki anlatısal metinlerin tekniği, estetiği, yaratıcı yazım ve anlam süreçleri hakkında temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; televizyon ve sinema disiplininde metin yazma teknikleri, dramatik yapı, çatışma, karakter analizi, sinopsis, tretman, film, senaryo yazım aşamaları gibi konular oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dramatik yapının kuralları çerçevesinde örnek bir program metni senaryo yazar. |
Sinopsis ve tretman kavramlarını ayırt eder. |
Görüntüsel dilin özelliklerini bilerek karakter, zaman ve mekân olgularını bir televizyon/sinema metni için yaratır. |
Konuşma örgüsünün kurallarını bilerek örnek bir diyalog metni oluşturur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Giriş ve Tanışma: •Dersin amacı, kapsamı ve işleyişi hakkında bilgilendirme. •Final Ödevi Bilgilendirmesi •Televizyonla İletişim Süreci İzleyici / Etki/Tepki / Geri Besleme/ Reyting Yapım-Yaratım Program Yapım Süreci -Pre-Production -Production - Post-Production | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Senaryo Kavramı ve Bileşenleri | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
3 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Senaryo Yazımının Temel Aşamaları – I | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
4 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Senaryo Yazımının Temel Aşamaları – II | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
5 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Senaryo Formatları ve Yazım Kuralları | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
6 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Yapay Zekâ İle Senaryo Yazarlığı | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
7 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Genel Değerlendirme | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Dramatik Yapı ve Olay Örgüsü | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
10 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Karakter Yaratımı | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
11 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Diyalog Yazımı | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
12 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Çatışma ve Gerilim Unsurları | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
13 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Pitching ve Sunum Dosyası Hazırlama | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
14 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Senaryo Değerlendirme ve Geliştirme Süreci: Sunum – II •Öğrencilerin hazırladığı kısa film senaryolarının sunumu. •Geri bildirim alma ve senaryoyu revize etme süreci. •Genel değerlendirme ve tartışma. | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması, Uygulama |
15 | - | - | Anlatma, Tartışma Yöntemi ve Bireysel Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Öktem, B. (2005). Senaryo Kitabı, İtaki. |
Kelsey, G. (1995). Televizyon Yazarlığı, İstanbul: YKY. |
Benjamin, W., (2001). Hikâye Anlatıcısı, Son Bakışta Aşk, İstanbul: Metis Yayınları. |
Vogler, C. (2009). Yazarın Yolculuğu, İstanbul: Okyanus Yayınları. |
Karadoğan, A. (2016). Senaryo ve Anlatı, Ankara: Deki Yayınları. |
Campbell J. (2019). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, İstanbul:İtaki. |
Field, S. (2013). Senaryo Yazımının Temelleri. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım. |
Snyder, B. (2021). O Kediyi Kurtar: Senaryo Yazarken İhtiyaç Duyacağınız O Kitap!, İstanbul: Hep Kitap |
McKee, R. (2024) Hikaye: Senaryo Yazımının Tözü, Yapısı, Üslubu ve İlkeleri, İstanbul: İnka Kitap |
Campbell, J. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, İstanbul: İthaki |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | ||
Uygulama-Lab | 1 | 20 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
|
0 | |||||
2 |
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
|
0 | |||||
3 |
Explain basic concepts regarding communication sciences.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
|
0 | |||||
2 |
Associate knowledge and facts in the field with
Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
|
0 | |||||
2 |
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create creative contents in the field.
|
0 | |||||
2 |
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
|
0 | |||||
2 |
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
|
5 | |||||
2 |
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
|
0 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
|
0 | |||||
3 |
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
|
4 | |||||
2 |
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |