Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMY121 | BASIC ELECTRICITY AND ELECTRONICS I | 1 | 4 | 4 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilerin bu dersin sonunda, atomlardaki elektron dağılımlarını hesaplayabilmesi, statik elektriğin oluşumunu tekniğine uygun olarak test edebilmesi, Coulomb Kanunu ile statik yük hesaplarını yapabilmesi, elektrik terminolojisinde geçen akım, gerilim, direnç gibi büyüklükleri öğrenmesi ve bu büyüklükler ile ilgili hesaplamaları yapabilmesi hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Elektron Teorisi, Madde ve Özellikleri, Atomun Yapısı, Serbest Elektronlar, Element, Molekül, Bileşik ve İyonlar, İletken, Yalıtkan ve Yarı İletkenler, Statik Elektrik ve İletkenlik, Statik Elektrik ve Üretimi, Elektriklenme Yöntemleri, Elektroskop, Elektrik Yükü ve Coulomb Kanunu, Statik Elektriğin Endüstrideki Kullanımı, Elektriğin İletimi, Elektrik Terminolojisi, Akım, Direnç, Potansiyel Fark, Elektromotor Kuvvet, Gerilim konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Elektron Teorisi ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Statik Elektrik ve İletimi konusunu açıklar. |
Coulomb Kanunu'nu açıklar. |
Elektriğin katı, sıvı, gaz ve boşlukta iletimini açıklar. |
Akım, Gerilim, Direnç, Potansiyel Fark, Elektromotor Kuvveti hesaplar. |
Seri, Paralel, Seri-Paralel bağlı dirençlerin eşdeğer direncini hesaplar. |
Elektrik Tesisatı Dahili Bağlantı Sistemi'ni (EWIS) açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Elektron Teorisi -Madde ve Özellikleri -Atomun Yapısı | Anlatım Soru-Cevap |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | -Serbest Elektronlar -Element, Molekül, Bileşik ve İyonlar | Anlatım Soru-Cevap |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | -İletken, Yalıtkan ve Yarı İletkenler | Anlatım Soru-Cevap |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Statik Elektrik ve İletkenlik -Statik Elektrik ve Üretimi -Elektriklenme Yöntemleri -Elektroskop | Anlatım Soru-Cevap |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | -Elektrik Yükü ve Coulomb Kanunu -Statik Elektriğin Endüstrideki Kullanımı -Elektriğin İletimi | Anlatım Soru-Cevap |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek soruları inceleme | Elektrik Terminolojisi -Elektrik Enerjisi -Elektron Akımı | Anlatım Soru-Cevap |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | -Akım -Direnç | Anlatım Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | -Potansiyel Fark -Elektromotor Kuvvet -Gerilim | Anlatım Soru-Cevap |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Aletler/Takımlar | Anlatım Soru-Cevap |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Mühendislik Çizimleri, Diyagramlar ve Standartlar | Anlatım Soru-Cevap |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Elektrik Tesisatı Dahili Bağlantı Sistemi (EWIS) | Anlatım Soru-Cevap |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kontrol Kabloları | Anlatım Soru-Cevap |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Olağandışı Olaylar - Yıldırım Çarpması ve Yüksek Radyasyon alanına (HIRF) maruz kaldıktan sonra yapılacak kontroller | Anlatım Soru-Cevap |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | - Sert İniş ve Türbülansta Uçuş gibi Anormal Olaylar Ardından Yapılacak Kontroller | Anlatım Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
EASA Part 66 - Modul3 - Elektrik Temelleri |
Temel Elektrik Elektronik I - Ders Notları |
Megep Modülleri |
Electronical Fundamentals, Electronic Fundamentals EASA Part-66 Module-3 Module-4 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
4 | |||||
2 |
Choose updated documents, modern techniques and tools required for maintenance applications. (Bloom 2)
|
4 | |||||
3 |
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field
|
5 | |||||
4 |
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field
|
3 | |||||
2 |
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
|
3 | |||||
2 |
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.
|
3 | |||||
3 |
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
|
4 | |||||
4 |
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
|
3 | |||||
5 |
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
|
5 | |||||
3 |
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
|
4 | |||||
4 |
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 13 | 3 | 39 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 130 |
Total Workload of the Course Unit | 130 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |