Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMY129 | TECHNICAL DRAWING | 1 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrencinin, yazı ve çizim standartlarına uygun yazı yazabilmesini, temel geometrik şekiller çizebilmesini ve temel iz izdüşümü kullanarak perspektifi verilen uçak parçalarının görünüşlerini hatasız çizip, ölçülendirme yapabilmesini sağlamak amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, Teknik Resmin tanımı ve standartlar, Çizgi türleri ve kullanım alanları, Standart kağıt ölçüleri, Geometrik çizimler, Temel görünüşler (İzdüşümler) ve Cisimlerin Görünüşleri, Çizim Kuralları, İzdüşüm Yöntemi, Kesit görünüşler, tarama çeşitleri, Ölçülendirme, Temel ölçülendirme kuralları, ölçülendirmede kullanılan çizgiler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Teknik resim ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Antet çizme ve tarama kurallarını tanımlar. ( |
Teknik resim aletlerini uygular. |
Uçak parçalarının şekil ve ölçülerinin belirler. |
Temel görünüşleri uygular. |
İz düşüm perspektif ve montaj tasarımlarını açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Teknik resim hakkında internet araştırması | Teknik Resmin tanımı ve standartlar | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
2 | Çizim aletlerinin hazırlanması | Çizgi türleri ve kullanım alanları, Standart kağıt ölçüleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
3 | Çizim aletlerinin kullanılmasını araştırma | Geometrik çizimler(dik, yatay, paralel, teğet vs. geometriler oluşturma) | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
4 | Antet ölçüleri ve çizimini araştırma | Çizime giriş | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
5 | Temel çizgi ve kurallarının uygulanmasını araştırma | Temel görünüşler(İzdüşümler) ve Cisimlerin Görünüşleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
6 | Sembollerin uygulanması | Çizim kuralları | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
7 | Temel görünüş çıkarma ve uygulanmasını araştırma | Birinci İzdüşüm Yöntemi 1 | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Temel görünüş çıkarma ve uygulanmasını araştırma | Birinci İzdüşüm Yöntemi 2 | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
10 | Genel izdüşüm yöntemleri ve uygulamasını araştırma | Perspektifler, İzometrik, Dimetrik vs. İzdüşümler | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
11 | Kesit alma kurallarının araştırma | Kesit görünüşler, tarama çeşitleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
12 | Kesit alma kurallarının uygulanmasını araştırma | Kesit görünüş çeşitleri, Tam kesit, Yarım kesit, Bölgesel kesit, Döndürülmüş kesit (1) | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
13 | Ölçülendirmenin internetten araştırılması | Ölçülendirme, Temel ölçülendirme kuralları, ölçülendirmede kullanılan çizgiler | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
14 | Üzerinde çalışılacak uygula örneklerinin incelenmesi | Uygulama örnekleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
15 | Üzerinde çalışılacak uygula örneklerinin incelenmesi | Uygulama örnekleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ŞEN İ.Z,ÖZÇİLİNGİR N. ,Tüm Alanlar için Temel Bilgiler, TEKNİK RESİM, Deha Yayıncılık |
Maintenance Practices EASA Part-66 Module-7 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
4 | |||||
2 |
Choose updated documents, modern techniques and tools required for maintenance applications. (Bloom 2)
|
3 | |||||
3 |
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field
|
5 | |||||
4 |
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field
|
4 | |||||
2 |
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.
|
4 | |||||
3 |
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
|
4 | |||||
4 |
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
|
4 | |||||
5 |
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
|
4 | |||||
3 |
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
|
3 | |||||
4 |
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 2 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 103 |
Total Workload of the Course Unit | 103 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |