Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMY120 | BASIC ELECTRICITY AND ELECTRONICS II | 2 | 4 | 4 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilerin Elektrik Üretim Yöntemlerini kavraması, DC (Doğru Akım) Elektrik Kaynakları'nın yapısını kavrayarak pilleri değişik şekillerde tekniğine uygun olarak bağlayabilmesi, AC (Alternatif Akım) Teorisi'ndeki temel kavramları öğrenmesi ve bu kavramlar ile ilgili hesaplamaları yapabilmesi hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Elektrik Üretimi, Işık Enerjisi ile Elektrik Üretimi, Isı Etkisiyle Elektrik Üretimi, Manyetik Etki ile Elektrik Üretimi, Basınç Etkisi ile Elektrik Üretimi, Kimyasal Yöntem ile Elektrik Enerjisi Üretimi, Sürtme ile Elektrik Üretimi, DC (Doğru Akım) Elektrik Kaynakları, Piller ve Bataryalar, Batarya Tipleri ve Gerilim Kaynakları, AC (Alternatif Akım) Teorisi, Sinüsoidal Dalga, Faz, Periyot, Frekans, Saykıl, Alternatif Akım Büyüklükleri, Alternatif Akım Devrelerinde Güç konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Elektrik Üretimi konusunu tanımlar. |
DC (Doğru Akım) Elektrik Kaynakları'nı belirler. |
AC (Alternatif Akım) Teorisi kavramlarını tanımlar. |
Alternatif Akım Büyüklüklerini ve Alternatif Akım Devrelerinde Gücü hesaplar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla İlgili internetten ön araştırma | Elektrik Üretimi -Işık Enerjisi ile Elektrik Üretimi -Isı Etkisiyle Elektrik Üretimi | Anlatım Soru-Cevap |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | -Manyetik Etki ile Elektrik Üretimi -Basınç Etkisi ile Elektrik Üretimi | Anlatım Soru-Cevap |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | -Kimyasal Yöntem ile Elektrik Enerjisi Üretimi -Sürtünme ile Elektrik Üretimi | Anlatım Soru-Cevap |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | DC (Doğru Akım) Elektrik Kaynakları -Piller ve Bataryalar | Anlatım Soru-Cevap |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | -Batarya Tipleri ve Gerilim Kaynakları -Bataryanın İçeriği | Anlatım Soru-Cevap |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | -Kuru Piller -Gerilim Kaynakları | Anlatım Soru-Cevap |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | AC (Alternatif Akım) Teorisi -Sinüsoidal Dalga | Anlatım Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Genel Tekrar | Ara Sınavı Hazırlık Çalışmaları | Anlatım Soru-Cevap |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek soruları inceleme | -Faz, Periyot, Frekans, Saykıl -Faz ve Faz Farkı | Anlatım Soru-Cevap |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek soruları inceleme | -Alternatif Akım Büyüklükleri -Tepe Değeri-Maksimum Değer -Tepeden Tepeye Değer | Anlatım Soru-Cevap |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek soruları inceleme | -Ani Değer -Ortalama Değer -Etkin Değer | Anlatım Soru-Cevap |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek soruları inceleme | Alternatif Akım Devrelerinde Güç -Zahiri Güç | Anlatım Soru-Cevap |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek soruları inceleme | -Aktif Güç | Anlatım Soru-Cevap |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Örnek soruları inceleme | -Reaktif Güç (Kör Güç) | Anlatım Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
EASA Part 66 - Modul3 - Elektrik Temelleri |
THY Akademi Yayınları Modul3 - Elektrik Temel İlkeleri |
Megep Modülleri |
Electronical Fundamentals, Electronic Fundamentals EASA Part-66 Module-3 Module-4 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
4 | |||||
2 |
Choose updated documents, modern techniques and tools required for maintenance applications. (Bloom 2)
|
4 | |||||
3 |
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field
|
5 | |||||
4 |
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field
|
3 | |||||
2 |
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.
|
3 | |||||
3 |
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
|
4 | |||||
4 |
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
|
3 | |||||
5 |
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
|
5 | |||||
3 |
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
|
4 | |||||
4 |
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 13 | 3 | 39 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 130 |
Total Workload of the Course Unit | 130 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |