TR EN

ART HISTORY AND ARCHAEOLOGY TERMINOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY119 ART HISTORY AND ARCHAEOLOGY TERMINOLOGY 1 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; arkeoloji ve sanat tarihi bilimlerinde kullanılan terminolojinin öğretilmesi ve Anadolu’da ortaçağa kadar devam eden medeniyetlerin sanatının tanınmasını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği bir bilim dalı olarak Arkeoloji ve Sanat Tarihi alanlarında kullanılan terminolojileri ve arasındaki ilişkileri; resim, heykel, mimari ve seramik alanındaki örnekleri, farklı malzeme ve teknikleri, sanatçılar, sanat koruyucuları, sanat kurumları ve sanat eserleri gibi konuları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Arkeoloji ve sanat tarihinde kullanılan terminolojiyi ifade eder.
Tarih öncesi Anadolu'da bulunan yapıların ve yerleşim yerlerinin özelliklerini kavrar.
Anadolu'da Ortaçağa kadar olan sanatların genel üslup özelliklerini açıklar. (
Mimari düzenlerin özelliklerini kavrar.
Mimari yapıların dekoratif unsurlarını ve terminolojisini kavrar.
Anadolu Selçuklu dönemine ait mimari yapıların sanat terminolojisini kullanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgilendirme. Sanat tarihi ve arkeolojide kullanılan terminoloji ve bilgiler. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Sanat tarihi ve arkeolojide kullanılan terminoloji ve bilgiler. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma ve ödev hazırlama Paleolitik ve Neolitik çağa ait sanat ve terminolojisi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma İlk Tunç Çağı Mimarisi, sitelerin ortaya çıkması ve terminolojisi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma ve ödev hazırlama Grek sanatı ve terminolojisi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Roma sanatı ve terminolojisi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma ve ödev hazırlama Geleneksel yapı mimarisi ve kilise terminolojisi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma ve ödev hazırlama Tarih Öncesi Anadolu medeniyetleri mimarisi ve terminolojisi (Göbekli tepe, Çatalhöyük, Karain Mağarası vs.). Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Eski Anadolu medeniyetleri mimarisi ve terminolojisi (Hititler, Akadlar, Lidyalılar, Urartular), Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma ve ödev hazırlama Anadolu Selçuklu Türk mimarisinde yapı türlerinin terminolojisi. Anadolu Selçuklu yapıları (Camiler,Hanlar, Kervansaraylar). Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma ve ödev hazırlama Anadolu Selçuklu Türk mimarisinde yapı türlerinin terminolojisi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Medreseler ve diğer yapılar. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma ve ödev hazırlama Mimari süslemelerde kullanılan malzeme ve teknikler. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ürer, H. (2018). Türk-İslam Arkeolojisi ve Terminolojisi. İstanbul: Ege Yayınları.
Saltuk, S. (1997), Arkeoloji Sözlüğü. İstanbul: İnkilap Kitapevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
3
2
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
2
3
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
2
2
Prepare restoration and restitution projects.
2
3
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conclude an advanced project related to the field independently.
2
2
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
3
3
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
4
2
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
2
2
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
2
2
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
1
3
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
1
4
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 1 5
Ödev 10 3 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 61 0 175
Total Workload of the Course Unit 175
Workload (h) / 25.5 6,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0