Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY223 | CONSERVATION CHEMISTRY | 3 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Koruma kimyasının temel bilgilerinin öğrenilmesini sağlayarak diğer bilim dallarıyla aralarında ilişki kurabilme yetisini geliştirmektir. Öğrencilerin bilimsel ve koruma uygulamalarında karşılaşabilecekleri sorunlar ve olgulara karşı kimyasal analiz yapabilme ve çözümcü kimyasal yaklaşım niteliğinin kazandırılmasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; Maddenin en küçük yapı elemanı olan atomun yapısı, elementlerin özellikleri, bileşik, karışım, mol, gibi temel kimyasal terimlerin kavratılması ve kimyasal bağlar, kimyasal eşitlikler ve gaz yasaları, çözünürlük gibi önemli bilgi temelinin kurulmasıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Periyodik tablonun özelliklerini açıklayabilir. |
Maddenin gaz, sıvı ve katı hallerinin kimyasal yapılarını yorumlar. |
Çözeltiler, özellikleri ve sulu çözeltilerde oluşan kimyasal dengeleri kavrar. |
Kimyasal olayların işleyişini kavrayıp yorumlar. |
Diğer kimyasal olaylarla karşılaştırır. |
Sorunu çözebilir. |
Koruma uygulamalarında kimyasal malzemelerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini dikkate alıp kullanımları ile ilgili herhangi bir spesifik zararını göz önünde bulundurarak güvenli bir şekilde eser üzerinde uygular. |
Koruma Kimyası ve ilgili alanlarda profesyonel bir koruma uzmanı olarak görev almak üzere edindiği bilgileri uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders tanıtımı, uygulama ve değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Kimya Biliminin Tarihçesi, Ölçme ve Ölçme Hataları, Birim Sistemleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Maddenin Yapısı, Atomlar, Elementler, Bileşikler, Moleküller; Atom Yapısı, Atomların Bileşik Yapmasında Kurallar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Mol Kavramı, Kimyasal Hesaplamalar (Stokiyometri). | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Derişim Hesapları Sulu Çözeltilerde Tepkimeler. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Periyodik Çizelge. Kimyasal Formüller. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Kimyasal Bağlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Maddenin Halleri, Gaz Yasaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Öğrenci ödev hazırlama | Maddenin Halleri, Sıvılar, Katılar ve Moleküllerarası Kuvvetler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Öğrenci ödev hazırlama | Asit ve Bazlar; Asitlik ve Bazlık Kavramı. Nötralleşme Hidroliz ve Tuzlar, | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Öğrenci ödev hazırlama | Çözeltiler ve Özellikleri, Çözünürlük, Çözünürlüğe Etki Eden Etmenler, Zayıf Asitler ve Bazlar, Asitlik Sabiti, pH, Çözünürlük | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Öğrenci ödev hazırlama | Sulu çözeltilerde denge; pH hesaplamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Öğrenci ödev hazırlama | Elektrokimya ve korozyon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Öğrenci ödev hazırlama | Genel tekrar ve dersin değerlendirilmesi. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Petrucci, R. H.& Harwood, W.S. (2002). Genel Kimya. (Ed. 8th). New Jersey: Prentice Hall International Inc. |
Erdik, E. ve Sarıkaya, Y. (2014). Temel Üniversite Kimyası. Ankara: Gazi Yayınevi. |
Sutherland, W. J. ( 2008). The Conservation Handbook. Oxford: Blackwell Publishing. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
2 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
2 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
5 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
3 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
2 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
3 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
5 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
2 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
2 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
2 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
4 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 7 | 2 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 7 | 2 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 81 | 0 | 157 |
Total Workload of the Course Unit | 157 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |